Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ABY
Har en V90 D4 -17 med snart 15000 mil på mätaren.
Tycker den laddar ur snabbt. Laddar jag upp den med min Ctek-laddare (på laddpunkterna under huven) varnar den för låg spänning några dagar senare.
Är det dags att byta batteri? Bilen har dieselvärmare med..
Användarvisningsbild
av fjohan82
Om du inte har stödladdat batteriet under åren och det är samma batteri som satt i från att bilen var ny så är det nog dags, ja...
Går ju alltid att mäta upp det annars, för att se hur det mår, innan ett nytt batteri köps.
av Xanthopteryx
Låter ju tämligen troligt att det kan vara dags för batteribyte. Lite osäekr dock på om den larmar samma för stödbatteriet eller om det är ett annat meddelande då?
Sedan hänger ju på hur mycket du kör mellan gångerna också såklart. Kolla vad du har för spänning när du kör.

Om du byter batteri så kan jag rekommendera att spara det gamla, fulladdat (och ladda på kanske varje halvår) som nödbatteri (och för att driva andra saker som kan behövas som kylväskor et.c.). Har själv ett sådant som jag använt till att ifrån att starta en bekants bil som hade slut på batteri (enklare än att parkera rätt och dra kablage) till att driva 12V vattenpump vid behov.
av ErikV402015
Ctec funkar perfekt men undvik AGM och recondläget. Det förstör batteriet om du alltid kör med de på. Blev så för mig i alla fall. Välj vanlig laddning samt ladda varje dag du kört med dieselvärmare. Går ström till styrning, glödtändning, datorer, slutsteg, start stopp med mera så värmare på det. Förstår att batterier ryker snabbt.

Hej, Inom 2 veckor så har 3 av 4 centrall&ar[…]

@Affan33 , Prydligt :) Men ja, det kan väl i[…]

Av ren nyfikenhet (alltså inget aggressivt[…]

Åtdragning vattenpump B230E

12Nm var det jag drog, provade 14Nm men våga[…]