Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norr82
Bilen vibrerar vid gaspådrag och belastning. Försvinner när man drar ur säkringen för awd. Inge felmeddelande. Försvinner när jag får upp lite varv och fart. De åtgärder jag provat är bytt slutväxel+haldex koppling +pump.

Så är det nån som har liknande bekymmer eller nån bra idé? Kan det komma från kardanaxel?
Blir hårlös på denna bil :-)
Användarvisningsbild
av jiha1968
Kolla om däcken är har ungefär lika djupt mönster (djupaste fram) och normalt lufttryck i alla hjulen.

Ta bort drivaxlarna bak, är dom i bra skick, återmontera dom på "fel sida" (byt höger mot vänster axel) eller byt till nya/nyare axlar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vilken frekvens har vibrationerna? Är det samma frekvens som ett obalanserat hjul så kan det vara drivaxlarna för de roterar lika fort som hjulet.

Kardanaxeln snurrar mycket fortare än hjul/drivaxlar och ger således en vibration av mycket högre frekvens. Du känner enkelt skillnad på de två.
av Norr82
Nej det är inte som att däcken är i obalans. Det är när man accelererar och vid motstånd som upp för backe. Ingenting när man får upp varv och fart. Ingenting på storvägen i höga farter. Känns mer och mer som att det kan vara mellanaxeln som slår när det blir motstånd.
av Norr82
Blir som ett durr-vibration som varar några sekunder. Inget missljud vad jag hört. Bara durr. Som räfflor på en vägg. Fast med tätare intervall
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]