Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sandströmpeter skrev:Min XC60 T8, en 2018 som har gått 6000 mil har tappat ca 25 % såvida inte alla mjukvaruuppdateringar har minskat uttaget av batteriet? I början visade den 40/44 km hybrid/pure, men numera visar den 29/33km.. Har som mest kört ca 42 mm på ren el och numera är det bara 27-28 km. Laddar varje natt med 13 A och körförhållandena är dom samma varje vecka, samma däcktyp, last mm. Funderar på om min förkonditionering inte funkar som den ska, men enl min personliga mek är det ingen på batteriet, bara kupén?

Har separat elmätning på laddningen och i början visade den ca 10,4 KW per laddning. I vintras var den nere på 8,9 KW, sen la mätningen av.. Ska fixa den och se vad den tar emot numera. Skulle tro neråt 7-7,5 KW..

Märks även på att snittförbrukningem har ökat från 0,4l/mil till numera 0,55 l/mil..

Nytt batteri kostade 187.000 plus montering sist jag kollade... Nej tack!
Har du kört den ofta i Pure, eller nästan alltid Hybrid-läge?
Verkmästarn skrev: lör 03 okt 2020, 17:49
Har du kört den ofta i Pure, eller nästan alltid Hybrid-läge?

Kör mestadels på hybridläget och då på eldrift tills batteriet är slut. Använder även hold funktionen på längre resor då den går ner på eldrift i lägre hastigheter. Är ganska aktiv med körlägena vilket krävs om man ska få ut det optimala ur en hybrid. Sportläget är sällan använt mao..
Sandströmpeter skrev:
Verkmästarn skrev: lör 03 okt 2020, 17:49
Kör mestadels på hybridläget och då på eldrift tills batteriet är slut. Använder även hold funktionen på längre resor då den går ner på eldrift i lägre hastigheter. Är ganska aktiv med körlägena vilket krävs om man ska få ut det optimala ur en hybrid. Sportläget är sällan använt mao..
Tänker att pure-läge tillåter att man använder mer av batteriets kapacitet och därmed skyndar på degraderingen. Men om du inte gjort det i nån större utsträckning måste jag säga det är märkligt.
Har haft inne gamla V60 hybrid på jobbet med 30 000 mil på mätaren där kapaciteten i batteriet bara sjunkit några procent. Din borde med andra ord inte fattas något nämnvärt i ren batterikapacitet på de milen du kört.

Tror också att det är den vita och brun[…]

Har batterierna varit fulladdade? Och vad har det […]

Vaccumslangar till 940

Har du koll på vad det är för dime[…]

D4 VEA dricker olja

Kommer köra https://oljedroppen.se/produkt/mo[…]