Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena!
Jag köpte nyligen en 244 från blocket och har lite problem med att amp lampan tänds och bilen då stänger av all el(förståeligt) sen så stäger motorn av sig. jag har kollar säkringar den enda som hade gått va enligt schemat till blinkersen (även fast dom funkar) har kollar kolen och det är inget som behöver bytas. alla kopplingar till säkringslådan ser också bra ut. vad skulle de kunna vara?
Kolla om lampan lyser med tändning på och innan du startar motorn. Kolla spänningen på batteriet, det ska vara c:a 12,5V i vila. Om du startar motorn ska lampan slockna och spänningen på batteriet ska stiga till minst 13,5V. Detta är det första man ska göra i felsökning innan man går vidare. Är det inte som det skrivits ovan är det förmodligen fel på generatorn, men det kan vara annat också.
jag kollade spänningen på generatorn å även batteriet då den var igång. den laddade 14.8 vid batteriet å liknande på generatorn. jag bytte alla säkringar å efter de så har problemet inte kommit tillbaks. kollade noga på de gamla säkringarna å de såg ut som att dom hade möjligtvis ärgat lite så de kanske var problemet.

Tack för hjälpen!
Inget ljud hörs

Ja, funkar garanterat efter omstart.

..Kollade haynes boken men blev inget klokare...[…]

Vet inte riktigt vad jag ska testa Ta bort shims[…]

Spelar ingen roll om du köper ett beg spj&aum[…]