- fre 02 okt 2020, 20:33
Hejsan! För ungefär en månad sedan köpta jag mig en Volvo. Det är en s80 ifrån 03. Jag köpte den och körde hem utan problem. Efter det körde jag endast tre fyra mil innan den började bete sig konstigt på tomgång och det började puffa ut lite lite rök och det kommer även ut en del ånga eller liknande. Jag misstänker topplockspackningen. Sedan till tomgången. Om jag startar den när den är kall går den som vanligt, sjunker lite i takt med att temperaturen stiger. När den sedan blir stabil (runt 1000) håller den sig där en stund för att sedan börja hoppa upp och ner. När den går upp och ner hörs ett klick från av kompressorn. Misstänker att det är att den slår av och på och när den är på får motorn jobba lite mer. Men det är inte allt. När den har pendlat så upp och ner i några minuter eller att man har varit ute och kört så lägger sig tomgången på 1500 varv och hoppar upp och ner mellan 1450-1550. Jag tänker att detta kanske inte beror på en dålig topplockspackning? Tack för svar på förhand! Den dricker även närmare litern per mil och det känns ganska högt, men det kanske är normalt med turbo. Den hade även nästan slut på bensin i samband med detta, jag vet inte om det kan ha skadat något men värt att nämna.
- By Lövet