Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eldaria
Hej,

En kompis har köpt en Telefon mudul som man kan sätta i bilen så den ringer upp om larmet går.

Grejen är att den ska kopplas till någonstans.

Den funkar så att den får kontinuerligt 12V på separat koppling.
Sen har den en del som ska kortslutas så ringer den upp.

Alarmet är original Volvo på en S60 från September 2002

Nån ide om hur man kan koppla det?
Om inte Larmet har en utgång så funderade vi på att koppla et relä via Sirenen, men vet ej om sirenen bara får 12 Volt eller en specifik signal.

Om inte det funkar så ville vi koppla det till blinkersen som blikar när alarmet går, men det ger ju det probem att dom används ju även när man inte vill at den ska ringa, inklusive när man slår av Larmet eller låser upp. :-)

Någon som har en ide till hur man kan koppla det?

Tack.
Brian.
av Magren
Finns inga bra utgångar som kan trigga en gsm-modul tyvärr. Håll utkik på svxc.se där kommer det nog snart att presenteras en box som kan tänkas klara bl.a detta.
av Marbas
Har för mig att AEM modulen har en utgång som sätts (kortsluts eller spänningsätts) då larmet löser. Denna borde du ju kunna använda, förutsatt att du har AEM modulen i bilen (har du t.ex. telefon integrerad så har du AEM modulen).
Användarvisningsbild
av eldaria
Tror inte han har Telefon integrerad, kan man se någonstans om det finns en AEM modul? Vad är det och vart finns den isåfall? :-)
Om jag hittar den, vet du vilka pinnar man ska koppla den på?

Om han inte har en AEM modul, finns det nån annat kanske konventionelt sätt att göra det?
Nu har han ju redan köpt en box, så att springa ut och köpa en annan ville ju vara lite synd. :-)
Hur aktiveras sirenen exempelvis? vad jag har läst så är sirenen separat och med eget batteri, men den måste ju få nån sorts aktiverings signal?
Och att söka efter kopplings schema verkar vara lika omöjligt som att hitta receptet på Coca-Cola :-)
av Marbas
Någonstans (tror det var här på forumet) har jag sett vad AEM har fär in och utgångar, men kommer tyvär inte ihåg var (har försökt hitta det igen).

Annars låter det som en bra idé att koppla sig på sirénen. Som du säger, på något sätt måste den ju aktiveras. Prova att mäta upp ute vid sirénen när larmet går igång, men mät inte på CAN bussen (det gjorde jag en gång, och det blev inte bra...).

Ett tredje alternativ är ju faktiskt att åka ner till en volvo mek och fråga efter kopplingsscheman. Han visar dig säkert hur du ska göra för en lite kaffepeng.
av Volvis
Magren skrev:Finns inga bra utgångar som kan trigga en gsm-modul tyvärr. Håll utkik på svxc.se där kommer det nog snart att presenteras en box som kan tänkas klara bl.a detta.
Jasså på svxc kommer det att presenteras en modul som gör det, spännande inte ens jag visste att den kommer att göra det! :lol: :lol:

De finns jättebra utgångar som kan trigga en gsm modul, jag har fixat det i min S60, fast de va juh på SVXC....

Plätt lätt när man vet hur man ska göra. Men de finns ingen info om hur utan jag har mätt mej fram och testat samt kostat på en hel del i mjukvaru kostnad + jobb.
För den som vill ha sms när larmet går så kostar det en hel del luskande samt svenska kr ;) :wink:
av Magren
Ja Volvis det är ju så! Man måste ju tippa de ovetande om att det finns andra forum vettu.
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]