Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Elin72
Hej
Gör ett försök att kanske få lite rätsida på mitt problem med min bil.
Bilen har gått 16000 mil. En xc70 d4 2016 aut awd.
Vi motorvägsfart rycker den till en gång eller många små ryck. Den gör så med eller utan farthållare, i sportläget.
Jag har haft den på rejmes flera gånger och först byte dom egr ventilen. Felet kvarstod.
Nästa steg så uppdaterade rejmes mjukvara och någon diesel uppdatering. Ingen skillnad nu heller.
Nästa steg rejmes ville göra var att byta spridarna. Till en kostnad på 28000 kr och ingen garanti på att felet blev avhjälpt.
Jag har läst flera inlägg med samma fel. Har någon en lösning?
Mvh fia
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Är det bara i sportläge den rycker? I så fall kan man väl misstänka automatlådan för det är väl bara den som ändras i Sportläge. om det är i motorn borde det ju rycka oavsett sport eller ej.
Om jag inte har fel för mig. Är bilen trimmad ?
av Elin72
Den rycker både i sportläge och vanligt. Även om jag kör på farthållare. Den har inte släppt någon felkod alls. Då är inte rejmes volvo intresserad av att hjälpa.
Användarvisningsbild
av apersson850
Då det är en AWD är det alltså en femcylindrig.
Vi har en likadan, men jag har aldrig varit med om något påtagligt ryckande i den, sportläge eller ej. En manuellt vald växel bör sörja för att lådan i alla fall inte håller på med något. Spelar varvtalet någon roll?
av Elin72
Nej den är ej kollad men kommer kolla det nu när du sa så.
Ska byta batteri i den då amperen ej räcker för diesel värmaren
Användarvisningsbild
av apersson850
Det hjälper inte att byta till ett större batteri. Det tar bara lite längre tid att hamna i samma situation. Du behöver ladda batteriet ibland istället, om du värmer mer än du kör till.
av Elin72
Ok då får jag göra så istället.
Ang dessa ryck så kommer de sporadiskt. Jag kan köra 30-50 mil utan ett ryck alls.
Sedan kan bilen rycka flera gånger på en sträcka på 2.5 mil. Men alltid i motorvägsfart.
Besiktningsfråga

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

Bromsok

Hej är det nån som har bytt bromsok och[…]

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]