NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesperh
Jo det är såhär att min V50 2.0d -07 beter sig lite underligt ibland när jag precis startat bilen och åkt iväg. Jag trampar ner gasen och det händer inte så mycket, farten ökar väldigt långsamt, lite som att jag inte har något turbotryck? Det är bara under några minuter direkt efter start, sen kommer den igång och går den som vanligt igen. Detta inträffar bara ibland som sagt, och håller i sig lite olika länge. De flesta gångerna jag åker iväg går den precis som vanligt.

Idag när jag åkte hem från jobbet gick den så en mycket längre stund än vanligt, och så dök det upp ett meddelande "Motorsystem service erfordras". Jag stannade till efter vägkanten och stängde av den en stund, och sen startade, och efter det gick den precis som vanligt igen och meddelandet försvann.

Kanske svårt att säga exakt vad det kan bero på, men tänkte om någon kanske vet ifall det är något specifikt som orsakar detta som är vanligt på dessa modeller?

Mvh Jesper
av MarcusGen
Inget meddelande om "begränsad motorprestanda"? Låter som att den går i limp-home läge, kan ofta härledas till partikelfilter eller glödstift som bör bytas.
av Jesperh
Nej, har bara varit med om att den har larmat om "Motorsystem service erfordras", det har bara kommit upp två gånger hittils, och med ett par månaders mellanrum. Vanligtvis kommer inte upp något meddelande alls när den beter sig så här.

Jo partikelfiltret har själv undrat om det kan vara, men ifall det skulle närma sig fullt har jag hört att den ska säga till om det?

Magnetventilen, ja det ska jag kolla upp. Jag är inte så insatt i allting med den här motorn, men vad menas med VNT?
av kvillebäck
VNT styrs av magnetventilen och är en del inuti turbon som ändrar sig efter trycket i insugningsröret.
Detta gör att turbon levererar effekt över större varvtalsregister.

Vill du inte se hela videon så är de tydliga bilder vid 2 minuter ungefär.
av Jesperh
Jag återkommer till tråden eftersom problemet är löst efter mycket om och men. Det var tydligen EGR-ventilen som var problemet den här gången, den är bytt och nu går bilen som den ska igen.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]