Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pady
Hej!
Är mycket sugen på grannens v70 bi-fuel från -03, ca 14000 mil. Vid provkörning kände jag någon sorts vibration vid 17-1800 rpm vid varje växel. Det lät som om någon värmeplåt eller liknande var lös under bilen. Jag fipplade lite och kände under bilen, och det värsta oljudet försvann sedan, men vibrationerna var kvar. Känns nästan som om den feltänder när man gasar förbi, och att detta fortplantar sig till avgassytemet. Ingen skillnad på gas eller bensin, samma fel alltså. Förslag vad jag skall undersöka? Även varvtalsmätaren var seg , när man står på tomgång och gasar lite, segar nålen någon halvsekund innan den följer med. <Har för mig jag läst att detta var en mjukvaru"miss" . Kan sakerna ha något samband?
Tacksam för tips!
av pady
Verkar som om jag inte hittat rätt söktermer innan jag postade. "resonans" var tydligen det som de flesta använder sig av när de beskriver liknande problem. Finns tydligen någon ombyggnadssats till avgasupphängningen. Skall undersöka detta. Om ni har ngt annat förslag, tipsa gärna ändå...
Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]