Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag är i färd med att byta bakre delen av avgassystemet på vår Volvo V70-08 2.5T.

Ett Volvo Original kostar ca 11 000 kr medan ferrita tar 7995 kr för rostfritt. Jag har dock lyckats finna Ferrita sport för ca 6700 kr.

Enligt Ferrita själva så har sport mindre antal kammare i ljuddämparna vilket medför mindre motstånd och MÖJLIGEN lite mer effekt när man trycker på. De säger samtidigt att bilen kan dock tappa lite ork om man drar tungt i en brant uppförbacke. Ljudnivån är "basigare" med sport systemet men enligt dem inget uppseendeväckande.

Ferrita SPORT
Bild

Ferrita Original(ljud nivå som Volvo Original)
Bild

På denna bilen är jag inte ha något "raggar rör" som låter samtidigt säger Ferrita att de säljer tveklöst flest av sport systemet.

Någon som har erfarenhet av sport systemet? Hur påverkar de bilen både när det gäller ljud och effekt?

MVH
Du får inte mer effekt med sportavgas, bara möjligheten till högre flöde ;). Så utan mjukvara så ger det inte något som borde märkas.
Ljudnivån får du nog avgöra själv, upplevs olika. Men volvo 5or brukar ju låta ganska trevligt med lite mer öppet avgas.

"Raggarrör" brukar vara rakt hela vägen till slutdämparen utan katalysator och mellandämpare.

Så har du inte tänkt sätta in ny mjukvara kan du lika gärna ta "orginal" dämparen.
Inte ens alla mjukvaror ger särskilt mycket extra med sportavgas. Det är mest för att få lite skönare ljud.
Senast redigerad av 1 KalleJ, redigerad totalt 0 gånger.
Det låter bra, så då bör det inte häller påverka tung draglast i brand uppförbacke ihäller?

Det är svårt att avgöra ljudnivå men om man utgår från ett original system som huvudsakligen är tänkt att göra ljudet så lågt som möjligt hur blir det med ett system som detta? Är det något som blir uppseende veckade eller som man kan tänkas störa av av i bilen?

Jag hade ju för en massa år sen ett sport system på en gammal SAAB 900, systemet i sig höll riktigt bra men motorn dundrade en hel del, dock är jag inte så säker på att det nödvändigtvis var enbart avgassystemets fel.
@snowman, Kan det säkert göra om ferrita säger det själva, men det hade ju ny mjukvara återgärdat och bättrat med råge.

Finns massa videos på youtube och garaget. Är du osäker på vad frugan och grannarna tycker ta orginal.
Det ska inte märkas vid låglast på landsväg och motorväg. Annars ska det mullra lite extra vid accerelation typ.
Jo, jag tog en titt på youtube och det fanns en del videos, dock är det oklart om de gjort andra ingrepp på sina bilar också för att få till ljudet. Men om inte så påverkar det ljudet en hel del, se exemeplvis denna :

Det känns inte riktigt som att man(jag) vill ha ett sådant ljud på en bil som egentligen är ganska alldaglig. Ju tystare ju bättre vilket troligen innebär att jag borde köpa original systemet även om det är 1600 kr dyrare.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]