Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av peppepp
Ska man beställa två bättre begagnade ok nu med motor eller ska man nöja sig med att byta den ena?
Han påstod att den slitits pga den gått trögt... Jag som beställde renoveringssats av oken förra veckan :D

Kanske plocka isär den andra och se hur den ser ut först och ev. Renovera.?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
Splines som inte glappar slits inte för att det går trögt. Dessutom är hela tanken att det ska gå trögt. Motorn ska ju spänna åt bromsen. Den stannar när det går lagom tungt. När den sen backar ska det förstås inte gå trögt, men även om det gör det så håller den lika bra i den riktningen. Antingen håller de eller så ryker de av. Men om vatten kommer in, då rostar de förstås. Förhoppningsvis händer det bara i det ena oket.
Användarvisningsbild
av peppepp
apersson850 skrev:Splines som inte glappar slits inte för att det går trögt. Dessutom är hela tanken att det ska gå trögt. Motorn ska ju spänna åt bromsen. Den stannar när det går lagom tungt. När den sen backar ska det förstås inte gå trögt, men även om det gör det så håller den lika bra i den riktningen. Antingen håller de eller så ryker de av. Men om vatten kommer in, då rostar de förstås. Förhoppningsvis händer det bara i det ena oket.
Han påstådd att det kärvade när det backade. Men det kanske kan vara en kombination av att vatten tagit sig in och de rostat samt att det kärvat.

Aja får väl se hur det ser ut när jag plockat isär det.

Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är ju möjligt. På bilden som visades ser det ju rätt rostigt och trögt ut. Mina ser ut som nya fortfarande där inne, efter nio år och 32000 mil. Det går också att skruva med fingrarna, när jag stoppat in en XZN 8 bits i hålet.
Användarvisningsbild
av peppepp
Fick hem ett beg ok igår och kikade lite på det, rejält rostigt på utsidan men fint inuti så blir att montera det till helgen.

Dock går ej farthållaren att aktivera och framsensorerna piper inte... Hör detta ihop med att jag kopplat bort parkeringsbromsen? Farthållaren kan jag nog förstå men sensorerna fram..?

Användarvisningsbild
av apersson850
Vissa relationer mellan saker i Volvobilar är helt obegripliga, så håll det inte för otroligt.
Användarvisningsbild
av peppepp
Vi får väl se när man är klar med bromsarna..

Nåväl, tog isär oket och motorn idag och mycket riktigt det var minst sagt sönderrostat. Noterade även att ena ”örat” på motorn var knäckt, nu vet jag inte om det hände när Volvoverkstaden var där och pilla eller om tidigare ägare klantat sig.

Gamla motorn vs ”nya”
IMG_0431.jpg
IMG_0431.jpg (186.13 KiB) Visad 562 gånger

Användarvisningsbild
av Cotag
Med tanke på antal bilder det finns på forumet ,med avknäckta öron och igenrostade motorer, så verkar det vara ett ganska vanligt sätt att misslyckas på.
Är motoraxeln helt rensad på splines? Ser rund ut ...
Användarvisningsbild
av peppepp
Cotag skrev:Med tanke på antal bilder det finns på forumet ,med avknäckta öron och igenrostade motorer, så verkar det vara ett ganska vanligt sätt att misslyckas på.
Är motoraxeln helt rensad på splines? Ser rund ut ...
Japp helt rensad verkligen! Så inte undra på att den gav upp till slut och bara vispade runt.

Användarvisningsbild
av peppepp
Nu fungerar det fint igen. Framsensorerna och farthållaren är tillbaka.

Klickade hem en motor för 500 spänn från skroten och passade på att byta packningar i den och det fungerade oket också.
Fram med vinkelslipen och lite lack på dem också. Skivorna och beläggen var typ slut de med. Så nu är allt i bromsväg i bakvagnen renoverat :)
unnamed.jpg
unnamed.jpg (956.56 KiB) Visad 504 gånger
Läckage kylarvätska

..ska där egentligen sitta nån plugg?[…]

Självklart. Någon med säkerhetst&a[…]

Letar original gummimattor till V70 -04 Kolla[…]

Sensorring bak Volvo V40

Hej på er Volvovänner. Sensorringen bak[…]