Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Anette62
Det blir väldigt mycket kraftiga skakningar i ratten när jag bromsar!
Dessutom är det vibrationer i frampartiet på min bil när man kör,vilket jag skrivit om tidigare.
Men som sagt nu, ratten skakar våldsamt när man bromsar, ju hårdare inbromsning desto mer skakningar!
Vad är det som händer?
Frambromsarna kontrollerade för inte så länge sedan, då var de OK
av ja125
Hissa upp bilen och använd en kofot försiktigt för att bända dina främre länkarmar lite. Skulle gissa att någon av bussningarna i dem är dålig. Gör på båda sidor och jämför om någon rör sig lättare än den andra. Lite spel kan det vara men du bör se om något är fel.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Rostfläckar på bromsskivornas insidor ger också symptomet du beskriver. Svårt att inspektera utan att ta ner bromsskivorna, man kan ta av hjulet och försöka kika i springan mellan skiva och bromssköld. En annan variant är att lyfta ett framhjul i taget, lägga ur växeln, stoppa in en medhjälpare i bilen som håller lite lätt på bromspedalen samtidigt som man vrider runt hjulet och kollar om det "hugger" någonstans under varvet. Är skivorna friska så ska det vara konstant friktion varvet runt! Och inget skrapande ljud ;-)
Dåliga däck kan också ge såna fenomen, prova skifta fram/bakhjul!
av Anette62
ja125 skrev: tis 29 sep 2020, 18:58 Hissa upp bilen och använd en kofot försiktigt för att bända dina främre länkarmar lite. Skulle gissa att någon av bussningarna i dem är dålig. Gör på båda sidor och jämför om någon rör sig lättare än den andra. Lite spel kan det vara men du bör se om något är fel.
Länkarmarna är nyligen bytta, lite glapp i vänster innan. Efter bytet var bilen väldigt stabil men sen har det blivit mer och mer skakningar och vibrationer
av Anette62
Erik Å skrev: tis 29 sep 2020, 20:21 Rostfläckar på bromsskivornas insidor ger också symptomet du beskriver. Svårt att inspektera utan att ta ner bromsskivorna, man kan ta av hjulet och försöka kika i springan mellan skiva och bromssköld. En annan variant är att lyfta ett framhjul i taget, lägga ur växeln, stoppa in en medhjälpare i bilen som håller lite lätt på bromspedalen samtidigt som man vrider runt hjulet och kollar om det "hugger" någonstans under varvet. Är skivorna friska så ska det vara konstant friktion varvet runt! Och inget skrapande ljud ;-)
Dåliga däck kan också ge såna fenomen, prova skifta fram/bakhjul!
Då ska jag försöka titta i helgen när bilen ska få vinterdäcken på
av Anette62
ja125 skrev: tis 29 sep 2020, 18:58 Hissa upp bilen och använd en kofot försiktigt för att bända dina främre länkarmar lite. Skulle gissa att någon av bussningarna i dem är dålig. Gör på båda sidor och jämför om någon rör sig lättare än den andra. Lite spel kan det vara men du bör se om något är fel.
Nej jag blandade ihop delarna, det var inte länkarmarna utan inre styrlederna som blev bytta!
av 0006dewi
Bromsskivor fram 100% in det skakar i ratten vid inbromsning..

Din skivor kan bli jätte varma och om du när dem är väldigt varma kör tex genom kallt vatten pöl så kan de dra sig om du bromsar.. Jag är säker på att dina fram skivor är problemet

Mvh Wille

av Anette62
Nu har bilen varit på verkstad för felsökning. Vibrationerna kommer från bromsarna bak, förmodligen bara beläggen som behöver bytas + uppsmörjning av allt. :-D 8-)
av Anette62
Och det blev mycket mindre vibrationer efter däckbytet sommardäck-vinterdäck också

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]