- sön 27 sep 2020, 19:23
#1404319
Vevaxelns msrkering kan man nyttja, för det drevet är inte justerbart.
Men kamaxlarnas drev lossas ifrån kamaxeln när man monterar remmen. Detta för att hjulen ska kunna röra sig när remmen spänns. Sedan drar man fast dom. Kamaxlarna är då låsta i bakkant av specialverktyg och det finns även en till för veven. Om man bara byter kamrem, måste man inte låsa i bakkant, MEN, man kan INTE blint gå efter markeringarna.
Detta eftersom dreven rör sig när man spänner remmen med låsning monterad (VVT i botten i rotationsriktningen)
Ytterdelen av drevet kan därför hamna en hel kugg "fel" medan KAMAXELN står helt rätt. Allt är ok, tills någon tar isär och sätter efter markeringen. (Som då är fel gentemot kamaxeln)
Byter man kamrem utan blockeringsverktyget, måste man göra egna markeringar på drev och rem, och noga föra över till nya remmen (räkna kuggar) och sedan sätta efter det man ritade.
(Strunta i markeringarna på dreven)
Annars är det stor risk för att det blir tokigt.
Naturligtvis, kan du ha annat fel.
Men detta kan bara bra att känna till.
Så hittar du inget annat, kan du lossa i bakkant där blovkeringsverktyget ska monteras.
Ligger spåren i kamaxlarna inte i linje med varandra hur man än vrider I ROTATIONSRIKTNINGEN är en av dom ut sync.
Sannolikt insugskammen, eftersom lägesgivaren sitter på avgaskammen.
(Vev och avgas sync, kollas alltså av bilen själv)
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.