Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
Bakgrund:

För ca 1 år sedan så sänkte jag min V70N med en 30mm sänkningssats (Lesjöforsfjädrar). I samband med sänkningen så gjordes en hjulinställning.
Efter hjulinställningen så tyckte jag att bilen bakifrån såg ut som en "padda" då däckens övre del på båda sidorna lutade inåt typ lite som STCC-stuket (ni förstår nog vad jag menar).
Har nu efter ett år fått vibrationer i bakdäcken och han på däckfirman sa att det är insidan på båda bakdäcken som har fått många små-klackar p g a däckens vinkel dvs det "paddliknade". Åkte då igen till en firma för att göra en hjulinställning och enligt honom så går det inte att räta upp däcken bak genom en hjulinställning (Camber).
Han nämnde att det inte gick att ändra Camber-vinkeln bak på V70N och att det var denna vinkel som gjorde att bilen såg ut som en "padda" bakifrån. Tydligen så finns det vissa bilmärken där det inte går att ändra Camber-vinkeln.
Han sa att det till vissa av dessa bilmodeller fanns några andra ersättningsbultar att sätta dit som var justerbara så att man fick rätt Camber-vinkel.

Min fråga är därför:
Hur blev det för er andra som har sänkt era V70N?
Hur har ni gjort för att räta upp Camber-vinkeln så att däcken sliter jämnt?
Finns det några ersättningsbultar till V70N?

Tacksam för svar då jag inte vill lägga ut 8000:- varje år på nya däck......

// Mr 76
Användarvisningsbild
av eiskall
Jag har samma vinkel på bakhjulen.
Användarvisningsbild
av Mr 76
eiskall skrev:Jag har samma vinkel på bakhjulen.
Har du fått några "klackar" på dina däck?
Hur ser slitaget ut på däcken?
Vad har du för däckdimension? Själv har jag 225/40-18"

// Mr 76
Användarvisningsbild
av greeeken
Kan hålla med.
Om däckslitaget är jämt så är det rätt
Användarvisningsbild
av enpc
Det stämmer att det bara är den främre cambervinkeln & främre & bakre toe- inställningen som kan justeras.

Hjulvinklarna förändras när man sänker bilen. Vad som exakt händer beror på hur chassiet är konstruerat. Det vanligaste är att camber minskar. =mer negativ cambervinkel. Alltså pekar underkant av däcken ut mera, och överkant av däcken pekar inåt mera. Det som normalt förändras mest är toe-in. Dvs, hur mycket framändan på däcken pekar inåt. En sänkning ger vanligen kraftigt ökat toe-in. Detta är inte bra. Speciellt inte på vinterväg. För mycket toe-in gör bilen nervös, och bilen kan växla färdriktning blixtsnabbt beroende på ojämnheter i vägytan.
Negativ camber är bra. Det ger stabilitet. Och oftast så sliter det inte så mycket däck som man kan förvänta sig. En felaktig inställning av toe-in kan slita däck riktigt förbluffande fort om man har otur. Naturligtvis förändras andra hjulvinklar, och den totala effekten av alla små förändringar är komplex, och kan i vissa fall leda till beteenden i chassiet som man inte väntade sig. Man får ändra positionen för bakfjädringens fästen mellan tvärarmen & länkarmen.
Användarvisningsbild
av Mr 76
Var igår hos en kille som är mycket duktig på hjulinställningar och visade mina värden ifrån mina två hjulinställningar. Tyvärr så fick jag lite negativa besked.
Han sa att en sänkning på en Volvo V70N ej helst skall överstiga 20mm.

Tack vare att min bil är sänkt 30mm så har jag fått en alldeles för stor negativ cambervinkel bak. Detta ger till följd att insidan av bakdäcken slits alldeles för fort och som i mitt fall har gett mig "räfflor/klackar" på insidan av däcken. Han sa även att man kan ändra den negativa cambervinkeln genom att ändra toe-in och toe-out, men att det endast påverkade värdena ytterst lite. Detta var då redan gjort på min bil så alla värdena var bra förutom den negativa cambern.

Vad har ni för värden efter hjulinställning på era bilar och som har minst en 30mm sänkningssats????????
Finns det överhuvudtaget något sätt att rätta till detta. Såg att man kunde sätta dit speciella justerbara camberbultar, tyvärr var dessa endast till framvagnen.

Mina värden bak är nu:
Vänster: -1.85 grader (camber) Höger: -1.99 grader (camber)
Vänster: +0.14 grader (Toe) Höger: +0.11 grader (Toe)

Tacksam för svar då detta gör mig sömnlös.......

// Mr 76
Användarvisningsbild
av greeeken
Mr 76 skrev:Var igår hos en kille som är mycket duktig på hjulinställningar och visade mina värden ifrån mina två hjulinställningar. Tyvärr så fick jag lite negativa besked.
Han sa att en sänkning på en Volvo V70N ej helst skall överstiga 20mm.

Tack vare att min bil är sänkt 30mm så har jag fått en alldeles för stor negativ cambervinkel bak. Detta ger till följd att insidan av bakdäcken slits alldeles för fort och som i mitt fall har gett mig "räfflor/klackar" på insidan av däcken. Han sa även att man kan ändra den negativa cambervinkeln genom att ändra toe-in och toe-out, men att det endast påverkade värdena ytterst lite. Detta var då redan gjort på min bil så alla värdena var bra förutom den negativa cambern.

Vad har ni för värden efter hjulinställning på era bilar och som har minst en 30mm sänkningssats????????
Finns det överhuvudtaget något sätt att rätta till detta. Såg att man kunde sätta dit speciella justerbara camberbultar, tyvärr var dessa endast till framvagnen.

Mina värden bak är nu:
Vänster: -1.85 grader (camber) Höger: -1.99 grader (camber)
Vänster: +0.14 grader (Toe) Höger: +0.11 grader (Toe)

Tacksam för svar då detta gör mig sömnlös.......

// Mr 76
Borde inte det vara samma på höger och vänster sida??
Ja kan inget om detta därav frågan.
Ja gjorde en 4hjulsinställning för ett halvår sen, nu drar bilen igen.
Minns inte siffrorna dock
installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]

Vad gäller temp. på skivorna så[…]

Jordpunkt V70-12

V70 2012. Var ansluter man bäst en kabel perm[…]