Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa, kan ni som har en V70 svara på hur långt den rullade innan den började strula, eller hur långt den har rullat utan större komplikationer? Försöker hjälpa min syster att köpa bil, och hon har ställt in sig på en V70, men jag känner mig lite lost i frågan om miltal, vad är rimligt att leta efter med en budget på ca 130 000?
Det går inte svara på, den kan börja strula efter en meter.
Provkörde en S60 igår dom rullat 23000 mil och den rasslade i växellådan.

Skickat från min V90-18

Denna från 2016 har gått 70.000 mil och fick ny motor vid 62... Således kan den säkert gå många mil till rent mekaniskt i maskinen.
Men som sagt, allt kan hända... För bilar finns ingen garanti mot strul och problem...

https://www.bytbil.com/dalarnas-lan/per ... 7-14890433
Vår V70 -10 gick med bara byte av normala slitdelar till 14k mil förra sommaren då generatorns koppling gav upp och slet av multiremmen halvvägs till Öland med husvagn.... Löstes suveränt av Liljas i Växjö 26/7.
Sen blev det byte av ac-kondensor i juni i år. Bytte ett bromsok fram i våras o renoverade ett bak förra sommaren.
Någon statistik har jag inte då jag bara har haft en (1) V70. Men någonstans vid 8000 mil var det dags för rengöring av gasspjället. Runt 10 000 mil krånglade låskistorna. Inte alla på en gång, men med något års mellanrum. Vid omkring 13 000 mil hade gas läckt ur AC'n. Då upptäcktes inget hål, så man fyllde på ny gas. Men vid ungefär 15 000 mil började det att skramla störande i AC'n. Den var nog på väg att ge sig? Sedan bytte jag bil.

Detta var bara mina exempel. Det finns säkert dom som har kört bekymmersfritt mycket längre. Och det finns säkert några enstaka som har fått uppleva försmädliga driftstopp mycket tidigare. Jag vet inte hur många V70 det har tillverkats, men gissa på över en miljon (?) Alla dom är inte som min bil.
Det är vanligt att bilkomponenter testas till 100.000 miles, dvs 16.000 mil. Vid normal användning bör det mesta i en bil hålla fram till dess (utom rena slitdelar). Sedan brukar detaljer behöva bytas. Det är nästan alltid billigare att byta dessa detaljer än att köpa en ny bil.

Sedan sliter ålder också på prylarna. Gummi och plast åldras även om det inte används.

Brist på service och oförsiktig användning kan döda en bil snabbt.
Min V70 fr 2008 har rullat 18.000 mil med följande åtgärder i bagaget:

- byte av membran i oljefilterhus (tjutande ljud fr motorrummet, membran säljs inte separat av Volvo, de vill sälja hela oljefilterhuset, hittade membran på eBay)
- lösa muttrar till avgasgrenröret (rasslande ljud vid kallstart i ca: 20 sek)
- bussningar länkarmar bak (kvitter från bakvagn, konstruktionsfel enl mig)
- läckande vindruta (åtgärdat med tätning)
- brustna spolarslangar fram till strålkastarna (ännu inte åtgärdat)
- emblem (klistermärke) lossnat från ratt och grill
- ac-läcka

Har fått återkallelse från Volvo avseende säkerhetsbälte som ska kontrolleras nu i höst
Batteriet är fortfarande original från fabrik (något förvånande)

F ö anser jag att Karthago ... Nej, för att en bil ska hålla är service, underhåll, skötsel, stadsmiljö/ landsbygd och körstil viktigare än miltal. En bil som körs utan regelbundna oljebyten och serviceintervall med många kallstarter och korta sträckor i stadsmiljö kommer inte att hålla lika länge som en bil som servas enl serviceschema, underhålls och i regel körs längre sträckor.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]