Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

har nyligen fått strul med min Volvo V70 2015 modell, när jag försöker öppna vänster bakdörr med fjärren så låser den inte upp sig, man ser att låspinnen rör sig en aning aning men inte i närheten av vad de andra dörrarna gör och hur mycket man än rycker så går det inte att öppna dörren. När man försöker öppna dörren från insidan fungerar det dock galant. Någon som har någon aning vad detta kan bero på? Och man på något lätt sätt kan åtgärda det själv eller om det bara är att lämna in den på verkstaden.

Tack på förhand
Max
Jag hade en V70 03:a tidigare med samma problem. Efter mycket om och men så övertalade jag hästhandlaren (oseriös bilhandlare) att fixa problemet. Det visade sig att det var två låskistor som pajade. På/i vänster sidans dörrar. Det var svettigt mitt i högsommaren ute på grusplanen, men det gick på några timmar. Det går att fixa själv, men kolla för säkerhets skull innan du köper låskistorna på skroten att de verkligen fungerar. Kolla gärna innan nerrivningen (sprängskiss, monteringsanvisning) hur är den monterad! Det är trångt, många vassa kanter och du ser ingentig, så smala och långa pianistfingrar är att föredra. Nya låskistor kostar... Lycka till! Mvh Laszlo
Byt, i möjligaste mån, fett också.
Ett tag så användes fel fett, så kistorna fryser fast på vintern.
Dessutom finns det ju inget bra sätt att byta fett utan att plocka ur låskistan.
Kommer ej ihåg mellan vilka årsmodeller som det gäller. Va ju ett antal så sedan.
Om det bara är motorn som är kass så kan du byta bara den istället för att köpa hela låskistan. Se nedan:

Jag har en uppsättning motorer (dvs två stora och två små) jag köpte när jag skulle göra det på min V60, men det visade sig att det inte var samma motorer i XC70 och V60, så jag har dessa kvar. Då jag inte fått något napp i mina försäljningsförsök kan du få dessa gratis men mot fraktkostnad, bara skicka ett PM isåfall.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]