Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

@NoISv, Sent svar kanske... men torde inte kräva något annat än att du sätter dit nya/gamla styrenheter.

edit. enligt vida skall kalibrering av lägesgivarna göras vid byte.

Citat från VIDA:
"Mjukvarunerladdning och byte av styrenhet

Det är möjligt att ladda ner ny mjukvara i central elektronikstyrenhet (CEM).

Vid en beställning av mjukvara jämförs fordonets mjukvara och hårdvara med Volvos centrala databas. Om jämförelsen stämmer laddas mjukvaran ner i styrenheten.

Om jämförelsen mellan fordonet och Volvos centrala databas inte stämmer överens, uppdateras databasen med fordonets konfiguration, och därefter sker nerladdning av mjukvara.

För mer information om nerladdning, se Konstruktion och Funktion, Mjukvarunerladdning.

Vid byte av styrenhet behöver lägesgivaren för ljuslängdsreglering kalibreras. Kalibrering skall även ske vid byte av lägesgivare för ljuslängdsreglering. Detta utförs med hjälp av diagnosverktyget genom bilkommunikationsingången.
"
Senast redigerad av 1 RobinH, redigerad totalt 0 gånger.
Steffe3 skrev:
RobinH skrev:@NoISv, Sent svar kanske... men torde inte kräva något annat än att du sätter dit nya/gamla styrenheter.
Så länge motorn inte gått för långt, som den har gjort i mitt fall :x Den vill inte gå till rätt läge även efter byte.
Ajdå,, du menar motorn som styr strålkastarn antar ja? Borde väl gå att hitta som reservdel, eller "nya" strålkastare från typ Blocket. Där hittade jag ett par med allt för typ 3000 kronor helt bra i skick. På mina gamla är strålkastarglaset fullt med "sprickor"...
På dem "nya" jag köpte hade motorn hoppat ur "kulleden" så jag fick först inte strålkastarna justerade till rätt höjd.
Så skäl att kolla så att allt är där det skall vara och inget är i vägen (sladdar, brännare osv..)
RobinH skrev:
Steffe3 skrev:
RobinH skrev:@NoISv, Sent svar kanske... men torde inte kräva något annat än att du sätter dit nya/gamla styrenheter.
Så länge motorn inte gått för långt, som den har gjort i mitt fall :x Den vill inte gå till rätt läge även efter byte.
Ajdå,, du menar motorn som styr strålkastarn antar ja? Borde väl gå att hitta som reservdel, eller "nya" strålkastare från typ Blocket. Där hittade jag ett par med allt för typ 3000 kronor helt bra i skick. På mina gamla är strålkastarglaset fullt med "sprickor"...
På dem "nya" jag köpte hade motorn hoppat ur "kulleden" så jag fick först inte strålkastarna justerade till rätt höjd.
Så skäl att kolla så att allt är där det skall vara och inget är i vägen (sladdar, brännare osv..)
Ja, den försöker gå ännu längre åt fel håll varje gång man startar bilen. Ska väl leta upp en/ett par nya strålkastare, men dom verkar inte dyka upp så ofta tyvärr. Och tittar man utomlands så är det mest fantasipriser på dom.
Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]