Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Zvolvo123 skrev: fre 18 sep 2020, 11:46 Svar till KalleJ:
Då måste det ha stått fel i annonsen för jag pratade med säljaren och han sa att den går på bensin och gas. Skickade bild till mig på det mindre Bagageutrymmet och det står t.o.m. Bi-Fuel på bilen
Med tanke på att du inte vill ha strul ska du väl inte ha en gasbil?
T.ex. varje år vid besiktningen ska gastank friläggas för att kunna besiktiga den.
Kört i runda slängar 10-11000 mil med min V70 2.5FT '09 på E85, så det är inga problem heller. Däremot är det rätt mycket dyrare än "95" i dagsläget tyvärr.

Däremot AFV har jag mindre koll på.
Hade en afv 2010 tidigare. Bra klös i den med 231hk, dock törstig. Körde jag super eco så låg den på runt litern på bensin. Billig skatt, typ 1100 har jag för mig.

Bytte till V70 D2 hälften då mycket hk och drar 0,52 blandad körning. Jättenöjd med den bilen, skulle haft automat på den då hade den varit perfekt för mig.

Tapatalked.
Köpte en v70 2.ft 2010 med 12k mil (gjort tråd om den här i forumet). Blev byte av kamrem direkt (6400kr), fungerat som en dröm denna tid jag kört den. Varit ute på några långkörningar 100+ mil. Riktigt komfortabel och bra klös i motorn med sina 230hk, rätt schysst vid omkörningar.

Gjorde nån research innan och då diskuterades en ventilkontroll vid service, denna kontroll kunde bli dyr om den genererade en justering. Min var nyservad (på märkesobunden firma) vid 12k milen, säljaren visste inget och hade inte fått någon kontroll då.

Vid nästa årliga servicetillfälle ska jag ta upp dett med den lokala volvo-verkstaden om detta är aktuellt på min bil då jag är kluven själv.
Är det en 2,5FT du tittar på var jag nöjd med min manuella 2009 med undantag för oljeförbrukningen. Låg skatt, drog en del soppa och hyfsat tryck i omkörningarna. Inga problem, vad jag minns på de 2,5 år jag ägde den.
Jag lägger mig i här, jag har haft en V70 2.0 F -08. Från början var det ventilkontroll på alla F-motorer vid 12000 mil. Men det konstaterades vara överflödigt på 2.5 Fx-motorerna. Det är därför borttaget från serviceschemat sedan flera år. Men på 1.8 F och 2.0 F finns det kvar. OBS! Det är i första hand bara kontroll. Är den OK, så gör man ingen åtgärd.
Däremot skall Multiremmen bytas innan den blir 10 år. Det är ingen körsträcka på den, bara tidsintervall.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]