Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Idag testade jag att göra rent spjällhuset. Var dock inte speciellt skitigt överlag. Kollade kopplingar och alla såg fina ut. Men när jag starta bilen igen så var det ingen skillnad ändå. Körde en kort sträcka (runt kvarteret. Kopplade ur LMM och starta bilen igen. Den startade direkt. Och exakt samma motorfunktion som jag hade med LMM på kopplad. Dvs märker ingen skillnad alls. Dock rör sig varvmätaren mer stabilt utan LMM)

Har dock bett en kompis att komma hit med sin läsare när han har tid, så vi kan se volvokoder. (För min obd läsare är via bluetooth och torque appen på mobilen och ger inga koder alls för mig. Samt ingen lampa är tänd i bilen eller någon fel info i färddator bortsett från en lampa som behöver bytas)
Gjort rent i motorn. Och upptäckte då när jag starta bilen igen, att de ser ut som de blivit läckage från minst 2 spridare. De kan vara orsaken till att den är trög startad vad jag förstått.

Kan de även vara boven till limp Home mode? Tänkte då de är ett läckage så kanske den vill slänga sig i felsäkert läge.

Värt att byta ut dem eller chansa och köpa nya oringar?
Har nu fixat spridarna, bytt tändstift, bytt bränslefilter, bytt LMM. Men ändå i limp mode, och fortfarande inga felkoder eller lampor som lyser..

Spjällhuset är rengjort, när jag drar ur kontakten till spjället så dör motorn ganska omgående. (bytte LMM då den inte reagerade alls när jag kopplade ur LMM när den var igång. Så hoppades på att de var där felet låg.. men nu sitter jag med 2 LMM istället då de ej var felet 😅)

Någon som vet vad de kan vara eller måste man åka till någon mekaniker hör i sthlm? (De jag prata med sa att felsökningen kan vara allt från 400-2000, då de ej är någon lampa tänd så kan de behövs göra manuell felsökning vilket tar tid och blir dyrt 😔)

Fint scenario som visar hur fel en avgift kan sl&a[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]