Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frebor72
Hej
Jag har vibrationer från motorn som känns i pedalstället och om man står med huven öppen i karossen. Jag har nu bytt det övre motorfästet samt det nedre högra vid svänghjulet. Tänker mig att motorkuddarna är nästa steg. De ser dock ok ut. Främre staget borde väl inte kunna ge vibrationer om det ser ok ut och inte ligger emot metall mot metall?

Brukar motorkuddarna gå sönder? De är ju inte hydrauliska på min förstod jag det som.

Och finns det annat som kan transportera vibrationerna ut i karossen? Jag har uteslutit drivknutar och växellåda eftersom jag känner dem även med växel ur och i alla farter.

Alla tips mottages tacksamt.
Det är en vanlig bensinare. Jag kan ju byta de stora på chans men det skulle kännas bättre om man kunde veta om det är sannolikt. De är dock inte så dyra ändå. Det jag dock funderar på är att de är stora och ser fräscha ut så det känns som ett långskott.
av MickeM
Det bör vara hydrualiska.

Men, skakar det så himla mycket då?
Så du inte gör en höna av en fjäder på en gammal bil.

Förresten, så kan du ju ta en titt utifall multiremspännaren hoppar i takt med vibrationerna. Utifall det är skuret frihjul i remskivan. Det kan skaka.
Du kan ha rätt gällande hönan och fjädern... Tjejen hävdar att jag aktivt lyssnar efter missljud. Själv missade hon ett nästan skuret hjullager på sin audi. Men som sagt, man är olika där.

Multiremspännaren bytte jag faktiskt nu ikväll. De lät inte bra. Mest beroende på att jag hoppade över att byta den när jag bytte multirem förra gången. Men nu är den synden åtgärdad. Blev helt klart tystare. Jag kanske ska se om jag kan provköra kompisens v70n för att jämföra
av MickeM
Du kände väl om generatorns frihjul fungerade nör remmen ändå var lös?
För är det stumt blir det skakningar.
Rotorn i generatorn är så tung, så den måste snurra i jämn fart. Vevaxeln gör stötar för varje kolvslag. Dvs snurrar ryckigt.
Därför ska frihjulet utjämna detta.
Förr tog kilremmar upp detta och rotorn var lättare. Platta multiremmar är stumma och moderna generatorer ger mer ström =tyngre rotor.
En ny kandidat är styrservopumpen. Visst kan man starta motorn med multiremmen borttagen? Tänkte att om vibrationerna är borta då har jag den och generatorn kvar som möjliga bovar
av MickeM
Ja, du kan starta utan multiremmen.
Räkna med lysande laddlampa och ev text i färddatorn.
Som försvinner när remmen är tillbaka, givetvis.
Hann inte testa något i helgen tyvärr. Men jag har kört lite och kommit fram till följande:

- man känner vibrationer från motorn mer än när bilen var nyare
- vid 1600-2000 rpm vibrerar det mer och resonansen känns i gaspedalen
- det är bara beroende på motorvarv, inte på hastighet
- när bilen är kall är det värre
- när motorn kommit upp i värme är det fortfarande dåligt
- när motorn körs långt eller stått parkerad någon timme är det bättre. Något blir varmt som inte direkt är en del av motorn och då blir det alltså sämre
- generatorns frihjul kan vara dåligt
- styrservopumpen vibrerar en del och man känner tydlig vibrationer på tomgång i metallröret som går från pumpen ner under motorn

Sedan tror jag inte att mina motorkuddar är hydrauliska.Har kollat reservdelar och det finns inget uttag för vacuumslangen. Det kanske bara är dieslarna som har det.

Om man slår ihop allt det här. Vad tror ni är troligast?

Jag tänker att de troligaste bovarna är motorkuddarna, generatorn eller servopumpen. Och att jag kan testa de två sista genom att köra en sväng med borttagen multirem
Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]

Tycker det hör hemma här och jag tycker […]

För att se dom behöver du lyfta upp, ta […]

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]