Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennyBoffa
Halloj!

Har en V70 drivE från 2011 som har problem med anligande broms vänster bak som sliter ner beälgget på 2-3 månader.

- Först trodde jag att det var fel på den elektriska handbromsen, och att den låg på hela tiden för att motorn var kass (vilket den faktiskt verkade vara). Så jag bytte motorn
----- inte bättre.

- sen bytte jag resten av oket. -
----- ingen förbättring.

Nu funderar jag på om det är glidbultarna bara? Vad mer kan jag göra för att fixa detta? Vad är kvar att byta/fixa?

Läste nånstans att det kan vara rost eller nått på hållarna till bromsbeläggen? Kan det vara det som är boven?
av III
Om oket är ok, jag antar att kolven löper lätt när p-bromsen är backad. Då ska belägen lätt passas in i sina positioner. Du ska märka ett litet spel mellan belägg och ok/fästen. Är det inte det så skrapa bort rost och smuts med skruvmejsel, fil eller liknande. Jag brukar lägga kopparpasta på ytorna så det inte ska kärva fast så lätt och inte gnissla (absolut inte på friktionsmaterialet) glidbultarna brukar jag rengöra så det inte är smuts som gör det trögare. Glidbultarna brukar jag smörja med silikonfett. Skapligt rikliga mängder så det tätar vid tätningen också. Och ser du skadade tätningar så byt. Så brukar jag göra. Funkat för mig i alla tider. Släpper inte bromsen trots att allt löper bra kan det vara knepigare, ex att innergummit i bromsslangen släppt så när bromsen släpps så sugs slangen ihop och därmed behåller bromstrycket i oket. Det märker du om allt annat fungerar och bromsen ligger på och du släpper ut trycket ur oket genom att öppna nippeln lite. Rullar det lätt då kan det vara slangen. Det kan också vara något annat ex abs-enhet eller så men torde vara väldigt ovanligt.
Senast redigerad av 2 III, redigerad totalt 0 gång.
av KennyBoffa
III skrev:Om oket är ok, jag antar att kolven löper lätt när p-bromsen är backad. Då ska belägen lätt passas in i sina positioner. Du ska märka ett litet spel mellan belägg och ok/fästen. Är det inte det så skrapa bort rost och smuts med skruvmejsel, fil eller liknande. Jag brukar lägga kopparpasta på ytorna så det inte ska kärva fast så lätt och inte gnissla (absolut inte på friktionsmaterialet) glidbultarna brukar jag rengöra så det inte är smuts som gör det trögare. Glidbultarna brukar jag smörja med silikonfett. Skapligt rikliga mängder så det tätar vid tärningen också. Och ser du skadade räkningar så byt. Så brukar jag göra. Funkat för mig i alla tider. Släpper inte bromsen trots att allt löper bra kan det vara knepigare, ex att innergummit i bromsslangen släppt så när bromsen släpps så sugs slangen ihop och därmed behåller bromstrycket i oket. Det märker du om allt annat fungerar och bromsen ligger på och du släpper ut trycket ur oket genom att öppna nappen lite. Rullar det lätt då kan det vara slangen. Det kan också vara något annat ex abs-enhet eller så men torde vara väldigt ovanligt.
Tack för bra beskrivning! Ska titta på det i veckan! :)
av KennyBoffa
KennyBoffa skrev: tis 15 sep 2020, 09:17
III skrev:Om oket är ok, jag antar att kolven löper lätt när p-bromsen är backad. Då ska belägen lätt passas in i sina positioner. Du ska märka ett litet spel mellan belägg och ok/fästen. Är det inte det så skrapa bort rost och smuts med skruvmejsel, fil eller liknande. Jag brukar lägga kopparpasta på ytorna så det inte ska kärva fast så lätt och inte gnissla (absolut inte på friktionsmaterialet) glidbultarna brukar jag rengöra så det inte är smuts som gör det trögare. Glidbultarna brukar jag smörja med silikonfett. Skapligt rikliga mängder så det tätar vid tärningen också. Och ser du skadade räkningar så byt. Så brukar jag göra. Funkat för mig i alla tider. Släpper inte bromsen trots att allt löper bra kan det vara knepigare, ex att innergummit i bromsslangen släppt så när bromsen släpps så sugs slangen ihop och därmed behåller bromstrycket i oket. Det märker du om allt annat fungerar och bromsen ligger på och du släpper ut trycket ur oket genom att öppna nappen lite. Rullar det lätt då kan det vara slangen. Det kan också vara något annat ex abs-enhet eller så men torde vara väldigt ovanligt.
Tack för bra beskrivning! Ska titta på det i veckan! :)
Men vad menas med "tärningen"?
Användarvisningsbild
av apersson850
Samma som "räkningar". Han skriver nog med något som har autokorrigering igång. Tätningar/tätningen skulle det vara, förmodar jag.
av III
apersson850 skrev: tis 15 sep 2020, 11:47 Samma som "räkningar". Han skriver nog med något som har autokorrigering igång. Tätningar/tätningen skulle det vara, förmodar jag.
Ha ha. Så rätt så. Tätning ska det vara.
Användarvisningsbild
av Erik Å
napp = luftningsnippel? :-D
av Henry
Jag brukar alltid ta vinkelslipen och korta av bromsbeläggen ca 1 mm för annars brukar de efter en tid fastna och då slutar det med att bromsskivan blir het och det har en följdverkan på lagret i bakhjulet som även blir upphettat, fettet i lagret smälter bort och lagret blir förstört.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]