Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Lite annorlunda problem: På min 2016 V70 D3 så låter det riktigt illa med grussprutet på vänster sida. Det är en högt metalliska ljud när gruset sprutar upp under bilen. Nästan som att gruset sprutar mot metallren aluminiumburk, eller hur jag ska beskriva det.
På höger sida låter det normalt från gruset.
Jag stannade o kollade att jag hade innerskärmarna kvar på vänster sida :) och det hade jag, men det låter riktigt j-la illa och högljutt.

Någon som har ett förlag på vad det kan vara?

Mvh
Kollat på undersidan om det saknas underredsmassa någonstans..?
frippe64 skrev: sön 13 sep 2020, 18:47 Inget stänkskydd och en ljuddämpare bakom hjulet?
Så har jag åkt i 21 år (V70 mk 1) och inte blivit störd av något stenrassel.. :-D
Jag, trådstartaren, har haft in bilen på årsservice och då fick dom ta sig an oljudet. Han hörde ljudet direkt o tyckte det lät "påtagligt" och aldrig hört detta ljud förr men även att det lät som väldigt mycket grus. Allt finns på plats och sitter som det ska under bilen. Däremot noterade han att det drar upp grus även som ligger på asfalt så hans teori är att däckmodelken drar med sig mer grus än normalt. Fortsättning följer. :)
Ja, så vi får väl se vad det blir av detta. Jag märkte inte av detta när jag körde på vinterdäcken förra säsongen...
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]