Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fragge
fragge skrev: lör 12 sep 2020, 15:40 Kanske en laddhybrid? Jag kör 2000 mil om året och har efter 4000 mil (2 år) en snittförbrukning på 0,3 l/mil med min XC60 T8. En T6 hybrid borde ge liknande förbrukning.
Diesel är jag ganska övertygad om att staten vill ha bort på sikt p.g.a. problematiken med nox, de kommer nog att straffas hårdare och hårdare framöver.
Användarvisningsbild
av Koldstart
Jämfört med NOX som fraktskep och jordbruksmaskiner avger, är NOX från en modern dieselbil löjligt liten.

Men ... Politisk sett är dieselbilar en grupp som är enkel att identifiera. De görs enligt min mening til prügelknabe för miljöaktivisternas annars ganska rimliga kamp för vår gemensamma miljö. :-(
av Keiser
2021-budgeten kommer ju nu, vi får se vad den innehåller. Det som läckt hittills pekar inte på några höjningar riktat mot diesel (mer etanol i bränslet däremot). Året därpå är valår, tror inte sossarna medverkar till att reta upp väljarkåren i onödan då, brukar vara tvärtom. Därefter beror mycket på om det blir regeringsskifte eller inte...

Själv gillar jag effekten och kraften i det vartvtalsområde jag oftast ligger i, varvar sällan till 6000 rpm. Förbrukningen är för mitt körmönster också betydligt bättre för dieseln.

Ta den som du gillar bäst, ingen vet hur det blir framöver men jag tror inte det är någon större skillnad i andrahandsvärde om några år.
av fragge
Koldstart skrev:Jämfört med NOX som fraktskep och jordbruksmaskiner avger, är NOX från en modern dieselbil löjligt liten.

Men ... Politisk sett är dieselbilar en grupp som är enkel att identifiera. De görs enligt min mening til prügelknabe för miljöaktivisternas annars ganska rimliga kamp för vår gemensamma miljö. :-(
Du verkar inte förstå problematiken med NOX, det är ett lokalt utsläpp som hamnar där det släpps ut(partiklar som landar på vägen men virvlas upp i luften igen av bilar som passerar). De NOX utsläpp som fraktfartyg släpper ut hamnar i vattnet och binds där, jordbruksmaskiner används inte där mängder av människor befinner sig så deras utsläpp är inte heller ett problem. Det är NOX utsläppen i storstäderna som människor andas in som är anledningen till restriktioner som på t.ex. Hornsgatan i Sthlm där nivåerna av NOX är långt över det som anses vara skadligt (cancerframkallande)för människor. Ca. 2800 personer anses dö i förtid i Sverige varje år p.g.a. skador orsakade av NOX.
Biltillverkarna lovar runt att de har låga NOX utsläpp m.h.a. t.ex. AdBlue men om och om igen avslöjas t.ex. VW, Mercedes m.m. med att ha utsläpp 10 ggr så höga som de har angett. Dieselgate någon?
Senast redigerad av 1 fragge, redigerad totalt 0 gånger.
av Vardelos
Effektivare förbränning= låg förbrukning och mycket NOX
Dålig förbränning= hög förbrukning men mindre NOX

Ett dilemma då man vill att bilen ska dra så lite som möjligt och vara så effektiv som möjligt.
av Primus
Ni som förespråkar diesel(här förespråkar jag bensin, men är mer elförespråkare egentligen) Tycker ni inte att de är (för)svaga på låga varv? Man säger ofta att diesel är stark på låga varv, men det stämmer ju inte, de är starka från typ 1700 varv. Jag kan se svagheter med bensinare, typ att för att få ut full effekt måste man varvar mycket. Men oftast är en bensinare starkare än diesel under 1700 varv. Och ofta sitter man och kör på under 1700 varv och då blir diesel nästan som en gammal turbomotor men en fördröjning.
av mikebike
Jag håller med Primus.
Antagligen jämför man turbodiesel med bensinsugisar.
Jag gick från 2.4T till D5 för ett antal år sedan. D5 är stark från 1500 till 4400 rpm ungefär, över detta händer inte mycket. Under 1500 var den helt död.
2.4T var urstark från 2000 till 5000, men det var inga problem att köra på 1000 rpm och man kunde dra upp till över 6000 rpm. En faktor 6 i varvtalsområde, till skillnad mot 3 hos D5.
Visserligen gick jag ned i effekt när jag bytte (ned mig) till D5, men det var flexibiliteten och lågvarsegenskaperna jag saknade mest.
Nu kör jag T6 med 329 hkr och 480 Nm. Den har (dessvärre) automatlåda, men lådan försöker så långt som möjligt att ligga på 1200 rpm. Det hade inte varit möjligt med D5:an.
av III
fragge skrev: lör 12 sep 2020, 17:50
Koldstart skrev:Jämfört med NOX som fraktskep och jordbruksmaskiner avger, är NOX från en modern dieselbil löjligt liten.

Du verkar inte förstå problematiken med NOX, det är ett lokalt utsläpp som hamnar där det släpps ut(partiklar som landar på vägen men virvlas upp i luften igen av bilar som passerar). De NOX utsläpp som fraktfartyg släpper ut hamnar i vattnet och binds där, jordbruksmaskiner används inte där mängder av människor befinner sig så deras utsläpp är inte heller ett problem. Det är NOX utsläppen i storstäderna som människor andas in som är anledningen till restriktioner som på t.ex. Hornsgatan i Sthlm där nivåerna av NOX är långt över det som anses vara skadligt (cancerframkallande)för människor. Ca. 2800 personer anses dö i förtid i Sverige varje år p.g.a. skador orsakade av NOX.
Biltillverkarna lovar runt att de har låga NOX utsläpp m.h.a. t.ex. AdBlue men om och om igen avslöjas t.ex. VW, Mercedes m.m. med att ha utsläpp 10 ggr så höga som de har angett. Dieselgate någon?
Exakt.
av Keiser
Jag ligger sällan på 1000 eller mellan 4000 och 6000 varv, just som jag skriver i det område jag tillbringar 95% av tiden är dieseln stark. Säger inte att det passar alla, just därför man bör provköra och själv värdera vad som passar bäst.
av III
Primus skrev: lör 12 sep 2020, 18:07 Ni som förespråkar diesel(här förespråkar jag bensin, men är mer elförespråkare egentligen) Tycker ni inte att de är (för)svaga på låga varv? Man säger ofta att diesel är stark på låga varv, men det stämmer ju inte, de är starka från typ 1700 varv. Jag kan se svagheter med bensinare, typ att för att få ut full effekt måste man varvar mycket. Men oftast är en bensinare starkare än diesel under 1700 varv. Och ofta sitter man och kör på under 1700 varv och då blir diesel nästan som en gammal turbomotor men en fördröjning.
Håller med. Hade en d4 innan. Härligt vrid, bra ork. Men kom man under det magiska varvtalet så var den stendöd. Har nu en t3, inte alls samma mustiga ork men ändå så gillar jag den bättre. Mindre vibrationen, tystare motor. Mjukare effektutag. Trots att jag ibland saknar det mustiga vridet så behövdes d4an växlas oftare än t3an. Den orkar i korsningar och rondeller på mycket låga varv utan att protestera. Likadant på landsväg när det blev 70 när d4an behövde växlas så behöver inte t3an. Sen tröttnade dieseln väldigt fort när varvtalet steg. Bensinaren tröttar inte alls på det sättet. Men visst. Höll man sig inom varvtalet där dieseln hade ork så var den vida överlägsen i ork. En automat skulle ju lösa de problemen såklart.
Jag bytte pga mycket strul med dieseln, volvo fick aldrig ordning på den, egr problem, ryckningar som aldrig gick att få bort, sot på ventilerna som skapade dålig komp, byte topplock. högtryckspump som gav för lågt tryck osv. Allt inom garanti men hjälpte inte. Blev aldrig ok. Åkt bensin i tre år, noll meck.

Jäklar vad plastigt kinesisk den ser ut/k&aum[…]

Hehe, fler än jag som lagt märke till de[…]

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]