Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av beachman
Vardelos skrev: sön 30 aug 2020, 12:16 Vad kostar dieselmotorn i skatt vs bensinarn?
Är ju en brytgräns och 1500 mil/år är ju inte långt så jag misstänker att bensinarn blir billigare för dig nu när dieselbilar skattas så hårt.
Det är ju inte jättestor skillnad i skatt mellan bensin och diesel
XC60 B5 AWD Diesel har en årsskatt på 8 844:-
XC60 B5 AWD Bensin har en årsskatt på 8 223:-

Jag kan tycka det är vansinne utsläppsmässigt att köra bensin på en så stor och tung bil, såvida det inte är mycket korta sträckor förstås. En bekant ligger på 0.75 över helår på en xc60 d4 awd gissar att b5 awd bensin är svår att komma under litern.

Min subjektiva bedömning av diesel:
Jag kör själv v90cc d4 awd och ligger på 0,61 över året och då är det 90% landsvägskörning i lugnt tempo. Gillar gångkulturen med diesel på en stor och tung bil, och förbrukningen är moderat. Men det finns saker jag ogillar skarpt med diesel.
1. Parkeringsvärmaren stinker nåt oerhört. Jag får migränkänsla och barnen får åksjukekänsla och vill inte vara i bilen efter att värmaren körts. Kör därför alltid med elektrisk motorvärmare där det är möjligt och stänger av tillsatsvärmaren trots att jag bor i västerbotten.
2. Knattret är ju ganska osexigt.
3. Handtagen på dieselpumparna är ofta kladdiga och upplever stanken på diesel värre än bensin att få på händerna.

Hade v90cc funnits som hybrid och jag hade haft råd hade jag satsat på en sån, men när man privatköper är det lite svettigt att punga ut ca 650k för en välutrustad bil :-D
av Malmstroem
När det gäller kostnadsdelen så beror det rätt mycket på hur länge du tänkt behålla bilen.

Kör du lite och inte kommer att ha bilen så länge så är det rätt liten kostnadsskillnad. Då kan du lika gärna ta en bensin som knattrar mindre.

Ska du ha bilen längre och kör mer så blir diesel mer och mer intressant. Jag kör en XC90 D5, och jag skulle inte byta mot en T5 (eller B5 bensin). Bränsleförbrukningen är mindre med diesel, vilket med åren och milen gör större och större skillnad för totalkostnaden. Jag gillar också vridmomentet på låga varv. Med automatlåda så döljs dieselmotorns brist på vrid vid riktigt låga varv.

Skillnaden första åren är dock så pass liten för de flesta att du som köpare bör välja det du vill ha.

När jag köpte min XC90 tittade jag på T8, men fick aldrig ihop kalkylen med min körprofil (relativt lite kortkörning). Jag var utan tvivel beredd att betala mer för en T8, men skillnaden blev för stor.
av Edwe
Jag hade en 2008 150 hk bensin, gick över till diesel nu, samma hk. å fan så mycket rappare och snålare. Annars kommer det finnas miljöalternativ till diesel långt fram till skillnad mot bensin som kommer ta slut. Bara mina 5 öre
av Vardelos
Volvo säljer snart inte diesel övh (fakta), och då kommer de begagnade dieselbilarna antingen gå upp i pris, eller så kommer dom vara jättesvåra att sälja.

Jag tror mer på det sistnämnda, med betoning på Tror.
av Bempo
Dieselmotorns goda egenskaper och i kombination med om det stämmer att dieslar utgår på nya bilar, då kommer begagnade nyare dieslar att vara lättsålda och hålla sitt värde.
Användarvisningsbild
av Brainy
beachman skrev: tis 01 sep 2020, 13:31
Jag kan tycka det är vansinne utsläppsmässigt att köra bensin på en så stor och tung bil, såvida det inte är mycket korta sträckor förstås. En bekant ligger på 0.75 över helår på en xc60 d4 awd gissar att b5 awd bensin är svår att komma under litern.
Corona ställde till det lite i våras.
Men jag låg på 0.86 oktober-mars. Sen med bara korta körningar i stan april-juni så sköt det i höjden.
Juli-idag ligger jag på 0,83.
Oktober-idag 0.95.
XC60 T5.

Edit: Största anledningen till att jag valde T5 var att det var bra kampanj på dem precis före B5 skulle komma så prismässigt var det den motor där jag fick absolut mest för pengarna. Sen har förbrukningen blivit en positiv överraskning, jag hade räknat med att den skulle vara högre.
av fragge
Kanske en "riktig" hybrid? Jag kör 2000 mil om året och har efter 4000 mil (2 år) en snittförbrukning på 0,3 l/mil med min XC60 T8. En T5 hybrid borde ge liknande förbrukning.
Diesel är jag ganska övertygad om att staten vill ha bort på sikt p.g.a. problematiken med nox, de kommer nog att straffas hårdare och hårdare framöver.
Bygga ”busbil”

Med begränsad budget så skulle jag i f&[…]

Dosan på andra bilden är en "l&ari[…]

Jäklar vad plastigt kinesisk den ser ut/k&aum[…]

Hehe, fler än jag som lagt märke till de[…]