Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Thella
Hej! Det är ju lockande när v90 börjar pusha 200 000-sträcket, fantastiskt fin bil och känslan är att det blir mycket för pengarna även med enklare utrustning. Men! Det tar ju emot i magen att gå på en diesel 2020, eller vad tycker ni?

Med vänlig hälsning, Thomas
av refbob
Inte alls några problem. Min V90 cc d4 rullar 3000 mil per år och ingen EL-bil fyller mina behov.
av Primus
Exakt, jag förstår dina tankar. Men det är svårt att hålla alla parametrar i luften. Hur ska man se på diesel vs. bensin? Eller vs. el(i olika former)? För egen del gjorde jag det enkelt för mig och tog en bensinare då jag tycker Volvos(och de flesta andras) dieselmotorer har för tråkig gångkultur. De låter och knackar samt har ett väldigt smalt effekttregister. Möjligen borde jag beställt en plugg in hybrid, men ingen av de passade oss just nu.
Diesel är bättre än bensin alla dagar i veckan.
Lägre förbrukning och således lägre utsläpp.
Dunstar sämre och därmed lägre utsläpp (kopiösa mängder bensin som dunstar bara i sverige varje år!).
Dessutom finns förnybar diesel, och all diesel i Sverige har det också inblandat i sig.
El beror på hur man räknar men det är inte självklart att man kan räkna hem det, vare sig för miljö eller plånbok.
Sårbarhetsmässigt är diesel också att föredra framför el. Tänk på strömavbrottet i Kista med omnejd som varade i tre dygn, eller Gudrun,...
Vägslitagemässigt samt även för däcken, och likaså då miljön (partiklar), är el sämre då dessa väger mer.
Et.c.
Så, ja, många bollar i luften helt klart.
av AndS
Thella skrev: fre 11 sep 2020, 23:12 Det tar ju emot i magen att gå på en diesel 2020, eller vad tycker ni?
Vilken är orsaken till att du inte vill välja en diesel?
De med dubbelturbo har en mjuk och fin karaktär.
Snart dax för mig att byta bil och jag tittar inte på något annat än diesel, har provat bensin modellerna av V90 men gillar inte karaktären på dem. Hybridbilen saknar ca 7 mil för att ett alternativ, Skulle behöva komma +10 mil för att det skulle var att alternativ, nu är det privat så och det gör ju att man har andra parametrar att räkna med än om man tar en företagsbil. V90 är minsta bil jag tittar på när jag har stor hund,och behov av att kunna dra släp relativt ofta. I snart 16 år och 4 bilar senare har folk omkring mig har folk varnat mig för att andrahandsvärdet kommer att sjunka som en sten på dieseln men jag alltid fått riktigt bra i inbyte. Köp vad du trivs med att köra, oavsett om det är bensin, diesel, hybrid eller el och tänk inte mer på saken.
Användarvisningsbild
av snepo
Jag tror inte det är någon fara att köpa diesel eller bensin. kommer ta många år innan,elbilar tar över helt. Om de nånsingör det. Kanske blir nåt annat drivmedel igen. Elbil för dom som bor i lägenhet är inte bra. Om dom nu sätter upp laddmöjligheter för flera parkeringar,så vill de ha tillbaka pengarna för det. Läste om en Tesla ägare i Sthlm,som parkerar i p-hus. Dagtid när han jobbar. Där tredubblades p avgiften,plus att du får betala för elen också.
Begagnad priser är på väg upp eller står stilla. Jag följer priserna på min V90 mha car.info veckovis (tänker köpa ut den efter leas). I juni var värderingen under 248 men nu är det påväg uppåt 252k. I början av året var den iof på över 300k
Adjustments.jpg
Adjustments.jpg (57.11 KiB) Visad 2737 gånger
av Magben02
En avhållande faktor för diesel är problem med EGR och motorrenoveringar. Lokala Bilia renoverar dieselmotorer på löpande band men har inte haft en enda VEA bensin med motsvarande problem. Därav kikar jag på att byta min D4 mot bensin. En passus kan vara hur införandet av Ad blue påverkar tillförlitligheten, någon som vet?
740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]

Automatlådan fast i "P"

På med tändning, av med fläkten, l[…]

TjugoFJan Bakbok fixar biffen? Skickat fr&arin[…]