Att Lövet drar sig för långkörning med sin E-Tron 50 kan jag faktiskt förstå. Men min Model S 100D kör man t ex Stockholm - Malmö med två stopp. Ett på 13 minuter i Ödeshög och ett på 15 minuter i Markaryd. Och då laddar jag dessutom gratis. På en kvart hinner du knappt gå på muggen och köpa en kopp kaffe. Om jag vill kan jag även köra med moms och tjäna en massa tid på körningen och istället ladda 5-10 minuter extra på varje ställe.
Med en E-Tron 50 blir det tre stopp på 26 minuter (Mantorp), 31 minuter (Värnamo) och 7 minuter (Örkelljunga). Dessutom måste han hålla nere hastigheten första etappen för att nå till Mantorp. Det kanske inte ser ut som så stor skillnad men upplevelsen är helt annorlunda. Med Teslans räckvidd blir stoppen naturliga på ett annat sätt. Med den senaste Model S Long Range Plus så räcker det faktiskt att ladda 17 minuter i Värnamo för att ta sig från Stockholm till Malmö. Så lite rast tror jag det är få fossilbilister som tar.
https://abetterrouteplanner.com/ är guld värd för att kolla hur det skulle fungera. Man kan välja väder, vind, temperatur, last, hur fort man kör osv osv
Jag skulle säga att inom Sverige är det inga som helst problem med Teslan. Däremot när vi körde ner till Spanien så var det lite segt ett par ggr eftersom många laddstationer i Frankrike och Spanien ligger avigt till. Inne på bakgårdar till hotell osv med väldigt få alternativ till mat osv. Men då är det egentligen det som är problemet och inte räckvidden i sig.
Jag tycker det ändå märks en jätteskillnad i attityd mot elbilar mot för 3 år sen när jag skaffade mina (har en BMW i3:a också). Det är betydligt fler som är öppna och intresserade nu och färre som bara hatar och hånar.