Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Dom elbilar som har 40 mils räckvidd nu ser jag inget större problem att köra genom landet med. Finns en anledning till att man har vilotider för yrkestrafiken. En paus efter 4h gör gott för trafiksäkerheten.. Och för prostatan..
Fast vi får inte glömma att man köper bil med hjärtat, inte hjärnan. Även om det i praktiken inte är ett stort problem så KÄNNER vissa att det är det. Vet inte vad den exakta lösningen är för detta men jag tror inte det är rätt att skratta bort det heller. För egen del är jag så tveksam till långfärd med min bil att de gånger jag behöver köra mer än 30 mil i sträck så har jag lånat bilar istället. Dels för att jag kan, dels för att jag inte har lust att chansa att laddarna är lediga. Teslas laddnätverk är nåt helt annat men för övriga märken är det inte lika smidigt helt enkelt. Sen bär det emot rätt duktigt att betala 8kr/kw för snabbladdning.
Lövet skrev: fre 11 sep 2020, 20:49
joel80 skrev:Dom elbilar som har 40 mils räckvidd nu ser jag inget större problem att köra genom landet med. Finns en anledning till att man har vilotider för yrkestrafiken. En paus efter 4h gör gott för trafiksäkerheten.. Och för prostatan..
Fast vi får inte glömma att man köper bil med hjärtat, inte hjärnan. Även om det i praktiken inte är ett stort problem så KÄNNER vissa att det är det. Vet inte vad den exakta lösningen är för detta men jag tror inte det är rätt att skratta bort det heller. För egen del är jag så tveksam till långfärd med min bil att de gånger jag behöver köra mer än 30 mil i sträck så har jag lånat bilar istället. Dels för att jag kan, dels för att jag inte har lust att chansa att laddarna är lediga. Teslas laddnätverk är nåt helt annat men för övriga märken är det inte lika smidigt helt enkelt. Sen bär det emot rätt duktigt att betala 8kr/kw för snabbladdning.
Har du skaffat elbil? Vad är det för nåt?

Jag kör ju Tesla sen drygt 3 år men börjar ruttna på själva företaget. Bilen gillar jag dock.
Verdi skrev:Har du skaffat elbil? Vad är det för nåt?
Audi E-tron 50 viewtopic.php?f=51&t=155908. På många sätt sannolikt Teslas absoluta motsats trots att båda är eldrivna. Det är en FANTASTISK bil, men det känns delvis som att den är eldriven av misstag. Räckvidden är verkligen i gränsfall (25-30 mil) men sagolik byggkvalitet, komfort, ljudkvalitet och köregenskaper. Entertainment, prestanda, laddnätverk osv är bara sisådär om man ska vara ärlig. Nu har jag ju "lilla" batteriet så givetvis får jag skylla mig själv men prisskillnaden netto gick inte att skoja bort.
Lövet skrev: fre 11 sep 2020, 21:00
Verdi skrev:Har du skaffat elbil? Vad är det för nåt?
Audi E-tron 50 viewtopic.php?f=51&t=155908. På många sätt sannolikt Teslas absoluta motsats trots att båda är eldrivna. Det är en FANTASTISK bil, men det känns delvis som att den är eldriven av misstag. Räckvidden är verkligen i gränsfall (25-30 mil) men sagolik byggkvalitet, komfort, ljudkvalitet och köregenskaper. Entertainment, prestanda, laddnätverk osv är bara sisådär om man ska vara ärlig.
Kul! Jag har själv funderat på att byta till en E-Tron 55. Är ju kampanj på dem nu. Men jag avvaktar nog ett år tills min leasing går ut. Har även funderat på en M550D eller 640i GT. En håll-käften bil. Vi får se. Går iaf ingen nöd på mig under tiden.

PS. Hälsa stötarna på Autopower. Lanab och de andra grottmänniskorna.
Verdi skrev:Kul! Jag har själv funderat på att byta till en E-Tron 55. Är ju kampanj på dem nu. Men jag avvaktar nog ett år tills min leasing går ut. Har även funderat på en M550D eller 640i GT. En håll-käften bil. Vi får se. Går iaf ingen nöd på mig under tiden.

PS. Hälsa stötarna på Autopower. Lanab och de andra grottmänniskorna.
E tron 55 är nog den man ska ha. När jag köpte skiljde dock 150.000kr och det skojar man inte bort på en 24 mån leasing med TCO-begränsning. AP besöker jag sällan numera. Precis som du skriver är det alldeles för många som "minsann åker riktig BMW" (när den i själva verket är en 15 år gammal rosthög för kaffepengar) och det är liksom inte så intressant. BMW lockar inte alls som nybilsköp heller. Känns som de tappat identiteten totalt. Inget som går att köpa för vettiga pengar är ju nåt annat än 4-cyl diesel eller laddhybrid och det gör många andra märken bättre om man ska vara ärlig. Däremot skulle jag gärna ha en äldre BMW som entusiastbil.
fjohan82 skrev:Ska bli spännande att se Lucid Air i slutet av nästa år: https://www.bytbil.com/nyheter/lucid-ai ... ljer-29936 :-)
När det gäller Lucid Air hoppas jag verkligen att det blir något och inte bara ett gigantiskt magplask innan de igång produktionen. Det ringer hyfsat många varningsklockor redan nu tyvärr. Man vill ju att de är med så länge att de driver på utvecklngen.
Har kört t.o.r Gävle - Göteborg med en Ioniq Electric... Det funkar det också.. Den har bara 28kWh batteri så det blir inte mer än 12-15 mil mellan laddarna. (man laddar inte fullt utan till typ 80% då det sen går ner i hastighet)
Där blev det lite för många stopp för att vara smidigt... Men när det gäller själva infrastrukturen med laddare så var det hellugnt. På alla ställen jag laddade på fanns det inom några km andra laddare också. Så hade nån varit upptagen eller trasig hade jag inte behövt vänta eller få problem.

Förra veckan körde jag t.o.r Gävle - Malmö. Då I en Kia E-Niro som klarar kring 40mil. Jag däremot klarade inte 40mil. Blev hungrig långt innan så stannade och åt och laddade innan det var nära slut. Sen kunde jag köra ca 30 mil till. Blev ett kort stopp med ett toabesök och en kaffe sen men där jag fick vänta in bilen i 10 minuter innan den var klar.
Så de 10 minuterna hade jag sluppit om jag haft en dieselbil. Å andra sidan hade kostnaden för de typ 75 milen på runt 750kr typ. Nu blev det inte ens hälften. (trots att snabbladdning är dyrare än hemmaladdning).

Så för mig har långresor funkar rätt smidigt.. I allafall om man bortser från Ioniq-resan till Göteborg sedd till antal stopp.. Däremot smidigt rent infrastrukturmässigt.

Just ja.. I somras körde vi Gävle - Kolmården t.o.r också, med Ioniq. Det blev ett laddstopp ner. Men det behövdes mat och innan vi (med två barn) var klara med det hade bilen laddat mer än vi behövde. :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
joel80 skrev: Så för mig har långresor funkar rätt smidigt.

Just ja.. I somras körde vi Gävle - Kolmården t.o.r också, med Ioniq. Det blev ett laddstopp ner. Men det behövdes mat och innan vi (med två barn) var klara med det hade bilen laddat mer än vi behövde. :)
Fast allt du beskriver får mig mindre sugen, inte mer. Kan inte hjälpas. Det känns begränsade. Det känns krångligt. Nu har jag lyckligtvis ett körmönster som till 95% består av resor kortare än 10 mil MEN ÄNDÅ - det stör mig att det inte finns mackar överallt och det tar 5 minuter att tanka el. Kan inte hjälpas. Nästan alla långresor har jag barnen med mig ska tilläggas så det skapar ju känslan av att man inte vill stanna när det väl rullar.
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 445
EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]

Låter lite lurigt.

Stereo byte

Jag har satt in en eftermarknadsstereo i en V70, m[…]