Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kopplingen tar mer än halvvägs upp och hugger ibland och är osmidig vid vardagskörning. Är det dags att byta kopplingen?

Bilen, s60 -06, har rullat 28k mil. Har lätta vibrationer som känns upp i ratten när motorn drar och som försvinner när gasen släpps. Har det med kopplingen att göra?

Jag har läst en del på forumet men blir inte klok på om svänghjulet ska bytas också eller om det räcker med en reparationssats för själva kopplingen. Det skiljer ju ganska mycket i pris om svänghjulet ska bytas. Hur avgör man det? Jag ska inte göra jobbet själv och är tacksam för lite tips och råd.
Efter 28k är ju ett dubbelmassesvänghjul slitet. Inte sällan är ju själva lamellen (friktionsmaterialet) det på en koppling som håller längst. Tryckplatta, urtrampningslager, slavcylinder eller svänghjul brukar ge sig först är min erfarenhet.
Svaret är nej egentligen.
Men kan vara idé efter 30k mil.

Personligen skulle jag noga se över alla motorfästen innan jag dömde ut kopplingen.
Främre nedre momentstag, övre momentstag ovanpå motorn och nedre högra invid vevaxelns remskivan är dom som brukar kunna ge ryckiga starter.
Kopplingen är lite "svår" på dom flesta S60/V70 tycker jag. Ovan med bilen gör man lätt ryck. Med dåligt fäste är det betydligt värre.

Smutsigt gasspjäll ökar också på motorstopp-risken. Rengöring ibland är inte fel ens på ETA spjällen från Bosch.
Nödvändighet på ETM från MagnetiMarelli.
(En 2006 har ETA. utom Bifuel som alltid har ETM)

Draglägets pedalhöjd ger i sig ingen info om lamellens tjocklek alls. (Dvs hur sliten)
Hydrualiken justerar självt, SAMT att det sitter en autojustering i tryckplattan.
Så dragläge kan faktiskt variera något, utan att något är direkt fel.
Och, lamellen kan vara slut så kopplingen slirar med relativt normalt dragläge.

Dåligt/rasat svänghjul lever om så något uppenbart är fel.

Ryckande dragläge är oftast olja på lamellen.
Kan komma varifrån som helst.
En eller några häftigare starter brukar bota det, om det inte läcker ymnigt.

Tjutande dragläge, är polerad lamell som vibrerar.
Sannolikt överhettad någon gång. Endast estetiskt fel, men irriterande.

Kopplingen byts nog generellt övervägande för att slavcylindern(med lager) ger upp, enl vad jag erfarit.
Läckage främst.
Kopplingens lamell håller ofta 40.000mil och mer vid normalt användande om slavcylindern håller. Därmed svänghjulet också.

Men visst är det idé att byta rubbet därinne om man nu måste byta koppling. Jobbet med låda ner och upp är en avsevärd del av totalkostnaden.
Jag kollade med verkstadskillen idag och arbetskostnaden för att byta kopplingen ligger på 7-8000 kr och till det kommer materialet som jag köper online för 2.800 eller 9.500 kr beroende på om svänghjulet byts. Så det kan kosta uppåt 20.000 kr vilket ungefär är bilens värde. Som du skriver MickeM så är nog kopplingen på denna modellen lite småknepig. Verkstadskillen tyckte inte att det var någon fara med den än.

Jag har bytt övre och undre motorfästena och det gjorde faktiskt rejäl skillnad! Ska rengöra gasspjället också. Kan konstatera att kopplingen inte lämpar sig för körningen i söndergrävda Göteborg med alla stopp och köer hela tiden. I normaltrafik fungerar den dock tillfredsställande, så jag får undvika rusningstrafiken helt enkelt.

MickeM; tack för att du tog dig tid att skriva så informativt och kunnigt! Det var till stor hjälp! Tack också Fjonsson för bra svar!
Såklart kommer du mycket sannolikt uppleva en mycket mjukare koppling med alla delar nya.
Men, är det värt 20.000kr?
För så länge det inte rasslar/bankar högljutt eller att du får ett väldigt LÅGT dragläge med bromsvätskeförlust, eller att kopplingen slirar eller hugger så den är okörbar, så är det bara att tuta och köra.

Gasspjället hjälper inte mot själva kopplingen, men ett smutsigt spjäll gör att man lättare får motorstopp. Den segdrar på tomgångsvarv mycket bättre med rent. Det är ett fenomen jag upplevt själv, och nu fixat på tre andra bilar med märkbar förbättring. Alla tre var sugmotorer och med ETA spjäll. Turbo har spjället jobbigare placerat.
Sugmotor så lossa också slangen från MAP sensorn ovanpå kylaren och blås i den in i insuget så det inte är sot och smuts i slangen. Dålig slang byts.
Nu kommer du sannolikt uppleva en skillnad till det bättre för en mycket blygsam kostnad.
(En flaska bromsrengöring och en trasa)
Spraya bara på trasan. Inte i insuget.
Spjällskivan är fjädrande så man får pilla upp den försiktigt med fingrarna.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]