Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Jacobv70n
Hej hej. Har nu byggt a-traktor och skulle behöva transportera denna till besiktning på något sätt. Har inte tillgång till att köra den på släp själv så vet någon om kan kan få den bärgad dit eller något liknande. Tack för svar
av Jacobv70n
Ja egentligen. Men det är 4 mil och det tar en stund när de går i trettio. Vet någon om man kan få dem bärgad av till en assistanskoren
av MickeM
Jacobv70n skrev: tor 10 sep 2020, 08:46 Ja egentligen. Men det är 4 mil och det tar en stund när de går i trettio. Vet någon om man kan få dem bärgad av till en assistanskoren
Det är ju inte kopiöst stor skillnad i tid på 2x 4mil mellan 30km/h A-traktor och vanlig bil.
Inget heldagsprojekt, liksom.

Jag har kört hem några jordbrukstraktorer, så det går allt.

Det tar nog samma om inte längre tid att lasta på släp och lasta av igen. Och dessutom måste hen som kör det ekipaget ha mer än Bkort.
B+ i alla fall. Och bil därefter.

Alternativt lägga multum på proffsbärgning.
(Går knappast på försäkringen)
Användarvisningsbild
av lennarte
Men visst får man alltid köra ett fordon till besiktningen, även om det har körförbud. Vilket det förmodligen har i detta fall. Det har ju (förmodar jag) körförbud som "vanlig" bil eftersom det är ombyggt och det har körförbud som A-traktor eftersom det inte är besiktigat. Det är ju tillåtet att köra till besiktning i vinterväglag med sommardäck (vilket jag tycker är en värre sak) med "sommarbilen" så jag kan inte tänka mig annat än att man får köra med ett ombyggt fordon till en registreringsbesiktning med ett körkort som är avsett för detta fordon när det är besiktigat.
av MickeM
Är inte problemet här körkortsbehörigheten?

D.v.s att den ännu är reggad som PERSONBIL när den körs till bilprovningen (kräver Bkort hur den än är ombyggd) och en A-traktor först efter regbesiktningen.
Därför kan ju TS inte köra den TILL bilprovningen utan B-kort. Olovlig körning om det inte finns uttryckligt avsteg i lagen.
Tvivlar lite på det, faktiskt.
Stoppad av polis finns ju chansen till en schysst person som blundar, men händer en olycka kan det bli knepigare.
Även som ej vållande.

Nu har jag lyckats hålla igång bilen i[…]

"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Pekar den mot 4-ans tändkabel var annan g&ar[…]

Det här är vad du behöver https://v[…]