Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
frasse4 skrev:Om du har tillgång till en IR-termometer kan du mäta på termostathuset att det varma vattnet verkligen cirkulerar dit och vidare till kylaren.
Tyvärr har jag inte IR-termometer.
Så om det inte är tryck i systemet så kan det göra att fläkten inte går igång?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
frasse4 skrev:Om du har tillgång till en IR-termometer kan du mäta på termostathuset att det varma vattnet verkligen cirkulerar dit och vidare till kylaren.

Ska kolla trycket en gång till.

Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:

Ska kolla trycket en gång till.

Nu va det inget tryck i systemet.
Kan det va så enkelt att det beror på det? Locket håller inte tätt.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Nu är det tryck. Vet inte om fläkten vill. Körde den varm och lät den stå på tomgång 5-10 min. Kokade inte men fläkten gick inte igång.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Någon som vet vid vilken temperatur fläkten ska starta?

Användarvisningsbild
av frasse4
Om locket inte hållet tätt blir ju skillnaden mellan normal arbetstemp och koka väldigt liten, om det av någon anledning är dålig cirkulation så kanske inte fläkten startar i tid. Men hur vet du att den är för varm då om den inte kokar?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Den kokade förut på 5-10 min på tomgång efter den blivit varm. Nu vet jag inte hur varm den va efter 5-10 min men den kokade inte nu.

av Dynamic1964
Ett enkelt sätt att kolla är om du har en fungerande AC. Då ska fläkten alltid gå med reducerad hastighet.

Sätt på full kyla, full kupefläkt så du triggar igång motorfläkten.
Då vet du om fläkten i sig är trasig eller inte.

När motorn sen kommer upp över medel på tempgivaren i instrumentet, då triggas motorfläkten igång med full hastighet, men endast ett tag tills motortempen går ner några grader och motorfläkten återgår till reducerad fart.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Dynamic1964 skrev:Ett enkelt sätt att kolla är om du har en fungerande AC. Då ska fläkten alltid gå med reducerad hastighet.

Sätt på full kyla, full kupefläkt så du triggar igång motorfläkten.
Då vet du om fläkten i sig är trasig eller inte.

När motorn sen kommer upp över medel på tempgivaren i instrumentet, då triggas motorfläkten igång med full hastighet, men endast ett tag tills motortempen går ner några grader och motorfläkten återgår till reducerad fart.
Har gjort testet. Nu är min ac inte 100% kylande. Påverkar förmodligen om den metoden att kolla ska funka.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Har mätt ohm på jorden och den visar 1.9 ohm och i en video på Youtube visar en snubbe att det ska va nära 5 ohm på jordkabeln. Förmodligen det som är felet. Men, var sitter den jordad. Tänkte göra rent. Har förmodligen ärgat.

Verkar ju som att Ebba börjar backa kring eff[…]

Tjena, brukar ta 95 E10 på circle k för[…]

Du måste gå in i varje styrenhet och g[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Volv[…]