NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexxelax
Cotag skrev: lör 16 maj 2020, 20:13 Kommer man 30 mil på 3 timmar? Isåfall är det en oljekonsumtion på runt 30 liter på 1000 mil ... Känns inte omöjligt att det är bidragande till förhöjda avgasvärden.
Den ryker mycket vid hög tomgång och lämnar ibland en rökpuff bakom.

Vilka bovar finns det vid oljeförbränning?
* Kolvringar - som komp testet visar är okej = skönt för då slipper man gräva i blocket för att byta dessa/motorn
* Ventiltätningar
* Ventilstyrningar
* Topplockspackning

Dom tre senare går att lösa genom att byta topplocket, men det känns och ser ut som någon har varit där och lekt innan så antar att problemet inte löstes efter den ingreppet.

Men vad kan det vara mer, vevhusventilationen med slangen på ventilkåpan har luftflöde, minns inte om det var in eller ut så det betydde att det inte är igensatt?
En uppdatering

Klar nu med motorn, det som har gjorts är :
* Kolvringar
* Ventiltätningar
* Avgasventiler - spel mellan nock och tapp är inom spec nu - inslipta
* Topplockspackning
mm.

Bilen ryker inte längre

Besiktigade bilen och fick följande resultat

CO 0,3% (0,3%)
HC 148ppm (200ppm)
CO Förhöjd tomgång 0,7% (0,2%)
Lambda 1,04 (0,96-1,04)

Allt var på gränsfall.

Frågan är, vad kan felet vara? Tankade 12liter etanol innan mot ca 10liter bensin

Kommer byta katalysator men vill veta om det kan vara något annat
av kareta
Om du planerar att byta katalysator, kan det inte vara värt att försöka med en rengöring först? Finns som bränsletillsats som även kan ta bort andra avlagringar i systemet. Kanske värt ett försök?
Användarvisningsbild
av GLIZ
Min åsikt är att lambdasonden är dålig. Den kan ha tagit skada av den feta bränsleblandningen med olja i. Med etanol i tanken blir det bättre förbränning och ger andra/bättre värden än vad det skulle blivit utan etanol...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

kareta skrev: tis 08 sep 2020, 22:46 Om du planerar att byta katalysator, kan det inte vara värt att försöka med en rengöring först? Finns som bränsletillsats som även kan ta bort andra avlagringar i systemet. Kanske värt ett försök?
Menar du att rengöra katten genom att hälla i tillsats i bränslet? intressant visste inte att det var möjligt. Vad heter medlet? Ja allt är ju bättre än en ny kat kostnadsmässigt
GLIZ skrev: tis 08 sep 2020, 23:45 Min åsikt är att lambdasonden är dålig. Den kan ha tagit skada av den feta bränsleblandningen med olja i. Med etanol i tanken blir det bättre förbränning och ger andra/bättre värden än vad det skulle blivit utan etanol...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Intressant, det kan stämma då den brände en hel del olja som kan ha sabbat sonden, fick felkod på någonting med trevägskatalysator och motorlampan tändes.

Att nämna är att bilen har körts mycket, men strax innan besiktningen så märkte jag att den gick dåligt och fick motorlampa, kopplade dator och såg spole 2 och misständning 2. Kollade spolen och kontakten hade gått loss (clipsen är trasig) så spände fast med buntband och släckte koden. Körde till besiktningen som låg 10min ifrån via motorväg, körde normalt så kan det vara möjligt med oförbränd bränsle kvar som gett resultaten?
kareta skrev:
Alexxelax skrev: ons 09 sep 2020, 08:48Menar du att rengöra katten genom att hälla i tillsats i bränslet? intressant visste inte att det var möjligt. Vad heter medlet? Ja allt är ju bättre än en ny kat kostnadsmässigt
Exempel https://oljedroppen.se/produkt/jlm-petr ... ing-250ml/

Jag har aldrig testat själv men det låter ju bra.
Intressant, den ska defintivt testas, för jag hör inget skrammel och antar att den är hel
Mätte lambda och får samma volt vågor på både främre och bakre sonden, oavsett varvtal så är dom nästintill synkade. Det tolkar jag som att båda fungerar som de ska, men katalysator renar inte? Får ingen felkod.

Kan även se att någon tidigare svetsat där, så det kanske ligger en billig universal katalysator i originalröret som inte klarar av jobbet?
Får kanske lossa och kolla med endoskop inuti, och sen använda medlet som Kareta länkade och till sist byta katalysatorn om problemet finns kvar.

En annan sak som jag noterade var att bilen åker fint och jämt kall men när den är varm så börjar den lätt misstända. Som jag förstått det så ska en dålig katalysator inte ge denna symptom och min långtid och korttid var 0% / +5-5, så det tyder inte heller på någon större tjuvluft.

IAT visar rätt temp
Korttid bränslejust: -5 - +5 max %
Långtid bränslejust: 0%
Lambda värdena minns jag inte men ca 0,22v-0,9v
Motortemp: normal
av CPM
Ventiltätningar? På 90-talet hade jag liknande problem med en Citroën BX, och i det fallet var lösningen att byta ventiltätningar. I och med att tätningarna var slut, rann olja från toppblocket ner i cylindrarna och störde förbränningen.

F.
Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

problem med bränslepump v70 awd

Någon som fick någon ordning på […]