Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

III skrev: tis 08 sep 2020, 19:48 Jag förstår suget på resan men är det inte lite modigt att räkna med resa rent generellt i dessa tider?
Jag körde t/r till Kroatien på semestern, inga som helst problem.
Väl där nere var det väldigt lite folk, de som var där och lokalborna respekterade lokala regler väldigt bra. Stora avstånd både på stränder, restauranger och i affärer.
Kan säga att jag känner mig mer utsatt av att gå till ICA och handla här hemman, som får ta in hur många som helst utan kontroll, där folk trängs och inte håller några avstånd.
Det är i princip alltid dyrare att ta en hyrbil än att åka egen jämförbar bil. Men skillnaden är inte alltid så stor, och kan du acceptera en "vanlig" bil så behöver det inte vara extremt dyrt.

I våras när vi skulle ner en vecka till alperna flög vi ner till München och tog en hyrbil därifrån istället för att köra ner hela vägen med vår XC90.

För att vara säker på att få med alla skidor och väskor så bokade jag en XC90 den veckan. Den gick på ca 6500:- för en vecka. Visst blev det dyrare än att ta egen bil, men med riktigt billiga flygbiljetter blev skillnaden inte så stor räknad på rimlig rörlig kostnad och färja/bro-avgift. Jag slapp också köra 300 mil.

Vår resa blev i alla fall billigare än att åka med någon av de större arrangörerna.

Hyrbil beror rätt mycket på tillgång och efterfrågan. Det borde inte vara omöjligt att hitta en mellanstor kombi för 3000-4000 i veckan. Ska du ha en XC60 blir det mer. Det syns rätt tydligt på priserna vilka bilar som mest hyrs ut. Du betalar rätt mycket extra för en "premiumbil".

Kom bara ihåg att kontrollera att du får köra ut ur landet med eventuell hyrbil. Ibland är det förenat med en extra avgift, och vissa dyrare bilar får inte tas ut ur landet (speciellt inte till länder i öst...).

Jag förstår oron kring COVID19. Det ökar riskerna -- men om ingen gör någonting kommer det också att bli problem. Så länge gängse riktlinjer följs tycker i alla fall jag att det är OK med en del resor.

I slutändan blir det ett personligt beslut baserat på vilken risknivå man vill acceptera. Jag har inte rest utomlands sedan början av mars, men jag har rest inom Sverige efter att restriktionerna lyftes.
När vi började prata om resan här hemma förra helgen kändes det lugnt. Ja halvlugnt i alla fall. Men det ser ju allt värre ut i många länder så vi har ögonen på det.
III skrev:Jag förstår suget på resan men är det inte lite modigt att räkna med resa rent generellt i dessa tider? Känns ju inte som det kommer vara möjligt att åka någonstans på väldigt länge, även om man just inte bryter mot någon lag. Själv åker jag inte ens till Danmark med egen båt just för att slippa risken med smitta eller riskera att bli sjuk i annat land. Men det är jag det.
Tänker lite så jag också. Vad gör man om man befinner sig 200 mil hemifrån och landets gränser stänger, alternativt att de angränsande länderna till det land man befinner sig i stänger sina gränser? Jag tycker nog det är lite för osäkert läge än så länge. Man har ju läst om de som fastnat i flera månader i ett annat land, räkningarna fortsätter att komma men ingen inkomst....! Jag hade nog avvaktat.
Primus skrev:Jag beställde bilen, en XC60, v28, i kontraktet står det leverans v40-41. I appen har det hela tiden stått v41. Nu funderar vi på om man vågar planera v44 baserat på att vi har den nya bilen? Hur ofta blir det flera veckors försening på leveransen så här på upploppet?
Har du fått något FYON nummer från din säljare??
V60CC skrev: mån 14 sep 2020, 23:44
Primus skrev:Jag beställde bilen, en XC60, v28, i kontraktet står det leverans v40-41. I appen har det hela tiden stått v41. Nu funderar vi på om man vågar planera v44 baserat på att vi har den nya bilen? Hur ofta blir det flera veckors försening på leveransen så här på upploppet?
Det vet jag inte vad det är, så svaret måste ju bli nej. Vad är det för nummer? Hur får man det?
Primus skrev: tis 15 sep 2020, 00:42
V60CC skrev: mån 14 sep 2020, 23:44
Det vet jag inte vad det är, så svaret måste ju bli nej. Vad är det för nummer? Hur får man det?
Det står för Factory Order Number.
Antar att man i vissa system, med detta nummer, kan se mer exakt var i tillverkningen ("på bandet ") bilen befinner sig...
Då har det hänt lite saker. Inspirerade av er så hörde jag till slut av mig till säljaren idag. Fick bra info. Det viktigaste var att i de interna systemen ligger bilen för ankomst till säljaren 24/9. Sedan skrev han att statusen just nu är ”på banan”. Vet inte vad det sista betyder.

Men samtidigt som det verkar allt mer troligt att bilen kommer i tid så utvecklas ju Corona åt fel håll ute i Europa. Känns allt mer osannolikt att vi kommer i väg.
Primus skrev: tis 15 sep 2020, 19:18 Men samtidigt som det verkar allt mer troligt att bilen kommer i tid så utvecklas ju Corona åt fel håll ute i Europa. Känns allt mer osannolikt att vi kommer i väg.
Åk till Norrland istället, det ska visst vara myggfritt där då... ;-)
Faktiskt så är det en av reservplanen. Inte riktigt Champagne, men en bilresa i alla fall.. :party:

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]