Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Kylarfläkt s80 / 99 passar i s80 / 02 ?
Motorn blir varm när den står still.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Senast redigerad av 1 GLIZ, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GLIZ
GLIZ skrev:Kylarfläkt s80 / 99 passar i s80 / 02 ?
Motorn blir varm när den står still.

Fläkten bytt. Ingen skillnad. Tempgivaren till fläkten, var sitter den?

Användarvisningsbild
av frasse4
Volvo har nog inte kört separat temp givare till fläkten sedan 80-talet. Det är motorstyrningen som startar fläkten baserat på motortemperaturen, så det kan ju vara den givaren som spökar.
Användarvisningsbild
av GLIZ
frasse4 skrev:Volvo har nog inte kört separat temp givare till fläkten sedan 80-talet. Det är motorstyrningen som startar fläkten baserat på motortemperaturen, så det kan ju vara den givaren som spökar.
Samma som tempgivaren då. Tempmätaren går inte upp över normal även när det kokar, så det är säkert den givaren som sitter under termostaten då.

Användarvisningsbild
av GLIZ
Nu är tempgivaren bytt. Felet är kvar. Fläkten vill inte starta. Vad kan mer höra att fläkten inte vill? Provat annan fläkt också.

Användarvisningsbild
av frasse4
Håller locket till expansionskärlet tätt så den bygger tryck i kylsystemet? Obs var väldigt försiktig om du skruvar upp locket, du behöver bara släppa lite på det för att se om det är tryck när motorn är varm. Man kan skålla sig illa på kylvattnet annars.
Användarvisningsbild
av GLIZ
frasse4 skrev:Håller locket till expansionskärlet tätt så den bygger tryck i kylsystemet? Obs var väldigt försiktig om du skruvar upp locket, du behöver bara släppa lite på det för att se om det är tryck när motorn är varm. Man kan skålla sig illa på kylvattnet annars.
Jo det är tryck. Påverkar det kylfläkten?

Användarvisningsbild
av frasse4
Trycket höjer kokpunkten, i ett fungerande trycksatt system kolar vattnet vid 120 grader annars redan vid 100. Har du kollat att termostaten fungerar som den ska? Om instrumentet inte visar varmt så startar den nog inte kylfläkt en heller...
Användarvisningsbild
av GLIZ
frasse4 skrev:Trycket höjer kokpunkten, i ett fungerande trycksatt system kolar vattnet vid 120 grader annars redan vid 100. Har du kollat att termostaten fungerar som den ska? Om instrumentet inte visar varmt så startar den nog inte kylfläkt en heller...
Ny tempgivare.

Användarvisningsbild
av frasse4
Om du har tillgång till en IR-termometer kan du mäta på termostathuset att det varma vattnet verkligen cirkulerar dit och vidare till kylaren.

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]