Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sevir
Hej

Har ett märkligt fel.
Servade precis bilen i dagarna. Var iväg på Ica idag utan problem men när jag skulle iväg senare för hämta ut paket på OK så vägrar bilen starta. Bilen hostar lite/skakar. Varvmätaren hoppar mellan 0.5 till 1 spannet.

Misstänker generatorn/startmotorn gett upp men har testat följande:

- Lossat batteriet (i 10 minuter och satt tillbaka kablarna)
- Testat alla nycklar om det kan vara startspärren
- Kollat i motorrummet om kablar är lösa men allt tycks sitta på plats
- Kollat batteriet, mäter 11.6 - 12 vilket tycks vara normalt?

All övrig elektronik tycks fungera.

Ideér?
Felet tycks kommit lägligt när jag väntar på leverans av en ny bil men sunkigt att man inte kan ta sig fram tills den kommer om generatorn måste bytas.
av sicnarf
Mäter batteriet 11.6 så bör du ladda upp det först. Det är ju dött.
Eller ta starthjälp eller knuffa igång den. Sedan får du mäta batteriet under gång för att se om generatorn laddar. Kan vara den som är paj. Under gång ska batteriet mäta 14.4ca
av Sevir
Aha, den har mät det en längre tid (har en FM sändare i bilen som visar styrkan när man startar bilen). Då får jag börja med att ladda/byta batteriet.
Irriterande att verkstaden skrev i sitt protokoll att batteriet var i gott skick...
av sicnarf
Ja, 11.6 till 12.0 är ju helt slut i batteriet. Ladda upp det eller köp nytt. Men kolla första att generatorn laddar så du inte köper batteri när det är fel på generatorn.
av frippe64
Sevir skrev: mån 07 sep 2020, 16:09 Såg att det är ett från biltema så man får väl vad man betalar för. Sprang och köpte en kickstarter https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... bil-p44950

Se om den kan avhjälpa efter den laddat klart.
Det är inget fel på Biltemas batterier, men precis som alla andra håller dom håller inte i evighet.
Kickstarter? 1000 A genom dom tunna kablarna?

Kanske hade varit bättre om du köpt ett nytt batteri istället.
av Sevir
Nåja, testat ikväll igen efter laddade upp starthjälpen. Ingen skillnad.
Testade även demontera hela batteriet och kopplade på startkablarna på batteriets kablar, men hjälpte inte heller så inte så säker att det är batteriet.. eller är galet?

Batteriet har en färgindikator (om man kan lita på det) indikerar att den är i god status.
av sicnarf
Du hade lite för bråttom när du köpte en dyr kickstarter utan att veta om det var batteri, generator eller nåt annat fel. Hade du först tagit starthjälp via kablar så hade du kunnat utesluta batteriet och kunnat spara pengarna till det riktiga felet istället. Nu får du nästan ta ut felkoder. Köp en icarsoft felkodsläsare så ser du felet där.
av Sevir
Förvisso, men å andra sidan bra att ha i bilen för framtiden.
Får min nya bil på torsdag så får se om jag orkar pilla vidare med volvon eller sälja billigt på blocket.

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]

Hej, jag har problem med att jag får felkod […]