Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Diversion
Hej

Har en S80 2.4 -2004. När bilen köptes för många år sedan så stannade vi under provturen för att ta en närmare titt på den. Då den stått i bilhallen länge så var troligen batteriet nästan tomt så vi blev stående. Som tur var kom det förbi en kille med startkablar. Bilen gick igång men med meddelander nedsatt motorprestanda på displayen och den gick inte fortare än 30 km/h. När vi kom tillbaka och berättade vad som hänt så nollade försäljaren datorn (jag vet inte hur han gjorde men han använde ingen OBD eller liknande). Han sa att det berodde på att vi använt en annan bil istället för en hjälpstartare.

Igår hade jag glömt en dörr öppen så batteriet var totalt tomt. Jag laddade och och den startade utan problem men nu är meddelandet där igen. Däremot så har den inte hamnat i limp home läge eller vad det kallas för den går som den ska. Jag misstänker alltså att det inte är något fel utan att det precis som förra gången beror på att den varit utan ström (dock använde jag ingen bil för att starta så hans förklaring om för hög spänning kanske var svammel).

Finns det något sätt att kvitta meddelandet? Om man tar bort det och det visar sig vara ett riktigt fel så kommer det tillbaka om jag fattat rätt?
av MickeM
Bästa är att radera felkoder medelst en riktig scanner.
Men, dom försvinner också med batteriet.
Är felet inte aktuellt, så avslutas nödläge och även meddelandet utan åtgärd från dig.
Kansle kan behövas någon åktur.

Felkoden/erna sparas dock som "ej aktiva" i minnet.

Tar man bort koderna på ett eller annat sätt, så återkommer dom om felet är kvar.

För låg batterispänning ger många mystiska symptom och förefaller vara orsaken i båda fallen.
av Diversion
MickeM skrev:Bästa är att radera felkoder medelst en riktig scanner.
Men, dom försvinner också med batteriet.
Är felet inte aktuellt, så avslutas nödläge och även meddelandet utan åtgärd från dig.
Kansle kan behövas någon åktur.

Felkoden/erna sparas dock som "ej aktiva" i minnet.

Tar man bort koderna på ett eller annat sätt, så återkommer dom om felet är kvar
Menar du att om jag kör runt och det inte är något fel så kommer den att släckas till slut? Nu var det ju som om batteriet var orsaken till koden.
av MickeM
Diversion skrev: Menar du att om jag kör runt och det inte är något fel så kommer den att släckas till slut? Nu var det ju som om batteriet var orsaken till koden.
Ja, färddatorvarningar försvinner när felet ej är aktuellt.
Undantag är SRS (airbag) som alltid måste släckas via OBD.

Men koden/erna sparas i minnet och kan läsas ut senare via OBD.
av MickeM
Förtydligande, den släcks i så fall vid en omstart. Inte nödvändigtvis under pågående färd.

Men, du kan förståss ha fått nåt konfigurationsfel mellan moduler, och då kanske hela systemet måste starta om.
(Strömlös 10min eller så)

Men åk några vändor först.
Går bilen bra, är det ju ofarligt att köra den.

Inga andra varningar än "motorprestanda nedsatt"?
av Diversion
MickeM skrev:Förtydligande, den släcks i så fall vid en omstart. Inte nödvändigtvis under pågående färd.

Men, du kan förståss ha fått nåt konfigurationsfel mellan moduler, och då kanske hela systemet måste starta om.
(Strömlös 10min eller så)

Men åk några vändor först.
Går bilen bra, är det ju ofarligt att köra den.

Inga andra varningar än "motorprestanda nedsatt"?
Nej det är precis som första gången med den skillnaden att den nu inte hamnade i limp home läget.
av Diversion
Uppdatering, meddelandet har försvunnit. Det verkar som om det inte var något fel men man får väl hålla ett öga på det i fortsättningen.
Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom ve[…]

XC60 MY27

Ja, vi norrmän kommer nog att gå p&arin[…]

Det finns ett ställe till där jag inte l[…]

Vredet ska låsas automatiskt när du try[…]