Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Suck....

Råkade dra av drivaxelskruven. Hur får jag av resten så jag kan montera ny skruv. Funkar en vanlig skruvutdragare från Biltema?

Är bilen körbar? Det verkar inte som att drivaxeln kan hoppa ut ur lagret direkt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Enligt monteringsinstruktionen för SKF:s hjullager så förstörs lagren om man släpper ner bilen på hjulen utan att först ha dragit skruven med rätt moment..
Vet inte om det är sant och om det gäller även FAG. Det finns faktiskt folk här som har åkt ett bra tag helt utan skruv :oops:
av dieselkenneth
Brukar inte sitta så hårt men liten varning för skruvutdagare sk. grispittar, dom kan göra att skruven expanderar och sitter ännu jävligare. Ett annat skonsammare sätt är att borra ett hål och slå in en torxbit. Hålet ska bara vara något mindre än torxbitsen. Ett tredje sätt mer komplicerat är att skaffa vänstergängtapp och passande skruv. Men det brukar vara svårt att få tag på och måste specialbeställas.
av dieselkenneth
Kollade runt lite, har tydligen hänt lite sen jag köpte skruvutdrare sist. Det är inte bara grispittar som finns nu för tiden, till och med på biltema. Man lär sig nått nytt varje dag.
Användarvisningsbild
av MartinS
Gick den av när du drog åt den? Den skall ju dras med väldigt litet moment.
av Alexas
MartinS skrev: tis 08 sep 2020, 07:54 Gick den av när du drog åt den? Den skall ju dras med väldigt litet moment.
Japp. Jag tänkte dra den tills den blev stum. Det va ju lite feltänkt..... Den snurrade och snurrade och jag drog och drog :bored: :-( :x
av Alexas
Solomon skrev: mån 07 sep 2020, 23:09 Skruva av med tång! Du kan köpa den 69kr hos Volvo. Det händer i juli när jag byte länkarmen på v60.
Det har jag försökt. Den rör ju sig inte en millimeter. Kan inte greppa den med en tång riktigt ordentligt heller. Vad använde du för tång?
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]