Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Gokväll. Hörde för en stund sedan om att politikerna nu funderar på att "sponsra" konvertering av bensinmotorer till etanol!
Dom pratade om 50% i bidrag.
Nåväl min fundering är om det kan fungera att konvertera min trotjänare med snart 23 000 mil på mätaren ?
Jag har skött oljebyten osv mer än exemplariskt med byten av olja o filter osv. (1000 mil intervall)
Bilens motor går klockrent, inget kladd osv som är synligt i alla fall.
Jag funderar på om en så gammal bil är lämpad för detta, pallar bensintanken detta, spridarna likaså ?
Hur är bensinledningarna och bensinfiltret, är etanolen "aggressiv" mot vissa metaller o plaster som troligen finns i bilen?
Vilka synpunkter har ni om dessa frågor.??
Vad skulle till exempel etanolförbrukningen bli per mil vid normal körning?
Motorn jag har är en vanlig 2,5 T förstås.
Vill admin inte ha tråden här så är det naturligtvis OK att flytta den.
av Henkan
Jag fattar inte varför regeringen kommer med det här nu, vem försöker de lura?
E85 kostar idag 13,04 på Ingo. Bilen kommer dra 30-50% mer soppa.

Vilken biltillverkare godkänner med bibehållna garantier att man konverterar sin bil? Nu har jag inte läst om hela förslaget så jag kan ha missat något, att det inte gäller nyare bilar eller vad det kan vara.

Känns inte som ett genomtänkt förslag.
av glock40sw
Regeringen försöker lura allmänheten ,de sade i somras att när vi blir helt fossilfritt ,blir stora jättar som Kina så imponerade att de följer efter.

Man behöver vara riktigt naiv ,om man ska tro att Kina lägger av sina planerade nya 600 kolkraftverk och låter sina kolreserver under
Gobiöknen ,som skulle räcka 300år ,ligga kvar.

Det är helt klart att man inte kan få några ekonomiska fördelar med konverteringen.
av Bempo
Det var en intressant fråga men tyvärr mer kommentarer om politik än om Volvo här. Nån som är kunnig på bilar istället och vet mer om de tekniska frågor wissel ställde? Klarar komponenterna i en väl använd Volvo att hantera etanol istf bensin? Eller vad måste i så fall byggas om.
av Rådlös
Högst sannolikt klarar din motor E85. Det finns en del ämnen som inte klarar etanol, men dom förekommer knappast i bilmotorer. Eftersom det redan finns etanol i bensinen (bara 5%, men det skulle ju i teorin kunna bli mera så man måste ju ha tagit till en marginal) så är det förberett för etanol.
Nu har du en 2.5-motor. Jag har lite uppgifter som säger vad som är utbytt och åtgärdat i dom Fordmotorer som Volvo använde som FFV. 1.8 F och 2.0 F. Det är alltså vad man har gjort från bensinversionen av samma motor:

[img][/
etanolmotor.JPG
Add description
etanolmotor.JPG (19.79 KiB) Visad 1176 gånger

Detta är alltså vad man gjorde för att få en FFV-motor av en redan befintlig bensinmotor. Om TS vill göra en garagekonvertering så behöver han troligen inte bry sig om detta. Det enda är då själva bränslestyrningsbiten, alltså öka insprutningstiden eller volymen ca 30%. På www.etanol.nu finns det kunskap och erfarenheter för detta. Det finns även olika metoder för det.
Notera att detta var Fordmotorn. Den fanns "på hyllorna" När Volvo började utveckla sina 2.5 Fx-motorer. Jag gissar att teknikerna sneglade en hel del på hur Ford hade gjort. Att sedan slutresultat blev bättre än vad Ford hade gjort, är en annan historia, men man kan minnas det i bakhuvudet.

Vill man ha en konvertering utförd av någon verkstad där utsläppsgaranti fortfarande gäller så har den möjligheten funnits i många år. BSR i Växjö har gjort sådant, men inte på bilar äldre än 5 år! Det finns några firmor till som har gjort sådan konvertering i avsikt att skapa en miljöbil efter aktuella regler, men jag vet inte vilka rutiner dom har haft.
av m2c
Jag har i perioder kört på 100% e85 i mina bilar. En cheva van 350 v8, en jeep cherokee 93 5.2L och min volvo s80 170hk.
Den stora fördelen med att tanka e85 är ju förutom att det tidvis är billigare. (Räkna priset x1.3 för att kompensera för ökad förbrukning) är att det är mycket högre oktan i e85, så bilen går helt enkelt bättre och känns starkare. Detta märks redan vid blandtankning, jag kan segdra mycket längre på växlarna och märker direkt när jag går över till ren 95 oktan igen. Särskilt du som har turbo borde märka skillnad. Testa tanka i 40-50% e85 och du borde märka skillnad efter cirka 5-10 mils körning. Det tar tid för datorn att adaptera om sig.

Chevan konverterade jag med ett annat chip till databoxen. Och de två andra bilarna konverterades med sådana där boxar man kopplar in på spridarkontakterna. Det enda jag märkt av i form av bieffekter är att jag fått byta bensinpump på Jeepen och s80n, men de hade då gått cirka 30.000 mil så det är svårt att veta vad det beror på. För mer info ställ din fråga på etanol.nu forumet.
av Henkan
Jag hade en SAAB 9-5 2.3t -01 mellan 2004 och 2009. Började med att blandtanka kontrollerat för att se hur mycket E85 det gick att köra på utan problem, ca 45%. Köpte sedan en konverteringsbox man kopplade in på spridarna som helt enkelt ändrade öppettiderna. Tankade E85 och körde så i ca 8000 mil helt utan problem. Bilen hade gått ca 6000 när jag började laborera. Bytte olja två ggr mellan servicarna (var 2000:e mil). Oljan blev brunröd.

Blandtankat har jag gjort med flera bilar med olika resultat, en det bråkar med liten inblandning, 25%, t.ex VW 1.4 TSI 160. En annan gick att köra med 50% utan problem, Seat 1.6 100hk.

Vad finns det för konverteringsmöjligheter på en XC90?
Användarvisningsbild
av wissel
Tack Rådlös för ypperlig info.
Nää det blir ingen konvertering i nuläget på min bil.
Känns svajjigtminst sagt, men sticker bensinpriserna iväg mot 20 kr./Litern så???
;-)
Användarvisningsbild
av johnnype
Hej Wissel!

Här kommer min praktiska erfarenhet om XC90 på etanol! :-)

Jag körde min XC90 2.5T Anno 2004 på 50/50 blandning av E85/95. Alltså blandat vid pumpen liter för liter, den reella procentsatsen E85 borde vara högre än 50% eftersom vanlig 95 oktan bensin innehåller etanol också. Brukar alltid använda Volvo ÅFs Tanka station.

Kunde köra upp till denna blandning utan motorlampa/felkoder. Fick ökad förbrukning på bilen men har inga exakta siffror kvar.

Det finns en box från Finland som är plug'n'play för att fullkonvertera 2.5T till Etanol komplett med kallstart och allt om jag förstod deras produktblad rätt. Har inte kvar deras namn/adress i huvudet men lite Google så hittar man nog snart.

Övervägde att köpa denna box men det blev byte av bil istället, körde med blandtankning genom besiktning och vinter/höst utan problem.

/johnny

Diskussioner om elpriser, när man ska tvä[…]

Tack för alla input, kanon! ;-) Bytte ut re[…]

Ja det var original. du kan annars prova des[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&o[…]