Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För slippa plock isär så är det enklaste sätter backa motorn med ett 9 v batteri.
Jag bytte endast klossar i lördags och fick inga felcoder eller några problem alls. Fungerar perfekt och det var första gången jag bytte på min nya bil med elektrisk handbroms.

+1 på att använda ett batteri om man nu inte har vida dice hemma. Plockade bort elmotorn själv på förra bilen och det sket sig, det hade tidigare verkstad/ägare med gjort så det hade läckt in vatten och smuts så vart bara att byta ut allt. Senare en annan gång tänkte jag till och testade ett 9v batteri och det fungerade kalasbra. Nuvarande bil kröp jag under för att inspektera allt och de hade aldrig varit isärtagna heller.
III skrev:Tycker knepet med niovolts batteri verkar bäst om man inte har tillgång till dator som kan sätta bromsen i serviceläge. Slippa skruva isär och ned det risk för läckage
Ja det är ju alltid bra men med ett batteri minskar man i alla fall saker som kan flera drastiskt :-)
StefanN skrev: mån 07 sep 2020, 07:34
harabad skrev:Hoppas jag inte behöver byta skivor i alla fall.
Är inte skivorna skitbra så passa på att byta dom med, det är enkelt jobb.
Bytte skivor fram i höstas. Dom satt så in i helvete! Storslägga, huggmejsel och tillslut vinkelslipen.
Är dom lättare att få av bak??
Är ju faktiskt inte så dyra..
Plockade av hjul och bromsok idag för att kolla vilket skick dom var. Hittade ej delningen på kablarna till P-bromsen. Var sitter flatstiften som beskrivs?
Beläggen var runt 15mm alla 4 så dom måste vara bytta strax innan jag köpte bilen (juli -18), men på skivorna var det ca 2mm "rostkant" på utsidan..
Kanske håller en säsong till?
Man monterar väl inte nya skivor och gamla belägg ??

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]