Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

frippe64 skrev: lör 05 sep 2020, 21:31
UnleashFusion skrev: lör 05 sep 2020, 20:16 tar ex. Volvia https://www.volvia.se/vid-skada/skadeha ... askinskada, då är det 8år eller 15k mil, vilket som nås först. Då han köpt bilen hos en auktoriserad volvo verkstad är det 8år eller 17k mi(OM du har volvia-bilförsäkring)l. Folksam, LF, TH, med flera har sina egna villkor etc.
Nu står det ju i trådstarten att bilen är köpt hos en märkesoberoende bilfirma.
Jag tar tillbaka "då han köpt bilen hos en auktoriserad volvo", då jag glömde bort i början(går inte att se när man svarar om jag inte citerar allt från start) men då gäller det ändå 8år / 15k mil. Folksam vanlig bilförsäkring 8år / 12k mil - har han folksam "stor" 10år/12k mil
Får du Volvo Assistans om du servar på MECA? Det ingår såvitt jag vet hos de auktoriserade Volvoskruvarna häromkring.
MickeO skrev:Får du Volvo Assistans om du servar på MECA? Det ingår såvitt jag vet hos de auktoriserade Volvoskruvarna häromkring.
Gratis assistans är det ju inte, men bärgning med typ 1500kr självrisk är det i alla halvförsäkringar.
En till fundering: PONERA att jag får VEA-vin i motorn om två år, kan vart jag servat bilen, påverka utgången, det vill säga huruvida Volvo tar kostnaden eller inte?
monza skrev:En till fundering: PONERA att jag får VEA-vin i motorn om två år, kan vart jag servat bilen, påverka utgången, det vill säga huruvida Volvo tar kostnaden eller inte?
Det kan absolut påverka. Är den servad på annat håll minskar chansen att få saker fixat på goodwill.
Lövet skrev:
monza skrev:En till fundering: PONERA att jag får VEA-vin i motorn om två år, kan vart jag servat bilen, påverka utgången, det vill säga huruvida Volvo tar kostnaden eller inte?
Det kan absolut påverka. Är den servad på annat håll minskar chansen att få saker fixat på goodwill.
Om man vill få något på Goodwill ifrån en tillverkare är väl minimikravet att man servat bilen hos återförsäljaren kan jag tycka. Har alltid servat mina Volvobilar hos ÅF då varken Mekonomen eller någon annan kunnat erbjuda bättre eller billigare service på mina bilar iaf. Senaste servicen på min XC60 skulle Mekonomen ha en bra bit över 5500kr och Volvo tog knappt 4000kr och då kan inte Mekonomen göra några uppdateringar alls bilen vilket Volvo gjorde.
I ett ditt exempel förstår jag valet men i mitt fall är Volvo-verkstaden i princip dubbelt så dyr på servicen på en 5 år gammal bil.
Sen kan jag ju serva hos Volvo hela livet o ändå inte få goodwill med svar "nej, det är inte aktuellt, punkt slut"
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]