Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Platinumswe skrev: tis 25 aug 2020, 19:30 Ja den anger "Motorsystem, service erfordras" men Larmet har dåligt batteri sedan länge....
Larmet ger en helt egen varning. Inte Motorsystem
Platinumswe skrev: Verkstaden(Inte den på hörnet men heller inte märkes) läste ut felkoder via sin laptop och det indikerade spjällhuset endast.
Vänta nu!
Det stämmer inte!
Bilen själv meddelar ju att felkod eller felkoder är satta i minst ABS, ECM, CEM, och UEM.
"Minst", eftersom det är ju flera noder som inte hann meddela sin status. ("checking")

UEM är som sagt sannolikt larmet.
ABS är minsann INTE spjällhuset.
Knappast CEM heller. Indirekt skapat problem, möjligen.

Så en felkodscanning med heltäckande scanner, så är det färdiggissat.
Då får vi veta vad resten av bilen har att säga också och inte bara motorn. (ECM)

Och Ang larmet, så lossa och öppna upp sirenen, ta BORT batteriet, och rengör kretskortet NOGA och återmontera UTAN backupbatteri. Allt medan bilen är strömlös, så uppstår inga konfigurationsfel.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
Tyvärr hittade jag något idag när jag gick över anslutningarna.
Ser inte ut som kontakten till servo passar. Verkstaden hade bara tryckt dit den.

Någon som vet om en -01 och en 03 är kompatibla.
Är det "bara" att skaffa rätt kontakt?
Bilagor
Servo.jpg
Servo
Servo.jpg (1.27 MiB) Visad 272 gånger
kontakt.jpg
Kontakt
kontakt.jpg (574.38 KiB) Visad 272 gånger
Så här löstes det.
Jag fick inte tag på en bromstryckgivare som passade min -01 med rektangulär kontakt. Så jag köpte en beg servo komplett på Bildelsbasen.
Sedan lät jag verkstaden(som hade tryckt på den rektangulära kontakten på den ovala) flytta bromstryckgivaren från denna servon till den som de satt dit(från en -03)

Det gick bra och cruise fungerar nu igen. :-) Felkoder avlästa hos Volvo och allt ser bra ut.

Summa summarum - Viktigt att kontrollera att alla kontakter passar och köpa rätt modell från början.
Servon i sig och bromscylindern från S80 -03 verkar så långt fungera.
Återstår att se hur STC mm fungerar när första snön kommer. ;-)

Har en bromstrycksgivare för S80 -03 m fl över liksom en servo för en -01 :-D

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]