Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gleee
Tänkte montera bort pump och filter från under bilen, iaf filtret ser rejält rostigt ut. Tar i rätt hårt innan kopplingen mellan slang och bränsleslang framåt lossnar. Men... den fjädrar ju bara tillbaka, agerar torsionsfjäder. Monterade tillfälligt tillbaka och nu läcker det som fan istället.

Är det någon kopparbricka att tänka på och hur får jag den att inte vilja vrida tillbaka sig?
av gleee
Förlåt, 740 -87, men det kändes som att jag missar något principiellt, detta borde vara enkelt. Bränslefiltret under förarstolen. Poängen är att slangen sitter fast i "muttern" och roterar med den.
Användarvisningsbild
av lennarte
Du ska lossa slangen vid banjonippeln filtret istället. Då kan du kanske skruva loss slangen och fixa den sedan. Det är sedan "bara" att ta loss slangen från tanken, elkablarna till pumpen och 3 skruvar Som håller konsolen. Här ser du Bränslefilter överst och det sitter en banjonippel i var ände
volvo_740_1988_br�nslepump_elektrisk.jpg
volvo_740_1988_br�nslepump_elektrisk.jpg (36.43 KiB) Visad 1110 gånger
Ibland kan banjonipplarna vara så rostskadadade på anliggningsytorna att man med en finhuggen fil får fila ner så det blir en ren yta mot brickorna. Eller nya nipplat
av gleee
Okej jag förstår problemet. min ser inte ut så, slangkopplingarna var annorlunda.

Nästan så att man kan se lite begynnande ytrostrost på filtret, var nog dags att byta.

Gick inte heller att skruva av slangen mellan pump och filter, fick klippa för att sära på
Bilagor
pump.jpg
pump.jpg (373.83 KiB) Visad 1088 gånger
Användarvisningsbild
av Chris72
Det där väl en bränsletrycksackumulator/tryckutjämnare satt på B230E som har filtret i motorrummet och inte under bilen.
av gleee
Hmm. jag behöver byta ut slangarna på trycksidan med metallkopplingarna (jag var ju tvungen att klippa dem). Vad kallas de (får inte upp sådan då jag söker på bränsleslang) och var kan jag tänkas köpa?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har andvänt Festo kemikalierecistenta tryckluftslang. Verkar vara liknande original slang. Använde dom gamla nipplarna. Jag har inte samma delar som du men det bör funka ändå.

Jag lånar denna tråd lite då jag[…]

Men är problemet med låg spänning […]

Om man måste lossna en kylarslang för a[…]

Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]