Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s0924
Hej!

När jag öppnar sidorutan på förarplatsen så åker den ner som den ska. Men när jag drar i uppknappen och släpper den igen så åker rutan upp, men den stannar inte uppe utan åker helt ner igen. När jag däremot håller i knappen och inte släpper den under tiden rutan åker upp, så stannar rutan uppe och då kan jag släppa knappen och rutan stannar i stängt läge.

Vad är felet och är det enkelt att fixa?
av kareta
Jag har för mig att jag läste att den kan tappa nolläget. Väldigt osäker men jag tror att lösningen var att köra upp rutan och rycka säkringen, sen funkar det normalt igen. Men mitt minne kan svika lite här, jag har inte haft detta fel själv.
av s0924
Kareta: Tack för svaret! Jag läste nyss nedanstående inlägg på forumet som bekräftar din tankegång. Ska prova imorgon.

”Hej!

Knycker texten från LaRy

Hej! Jag läste på ett amerikanskt forum en lösning på problemet att rutan går upp och ned igen.
Hitta säkringen till den aktuella dörren och fönsterhissen. Sitter i säkringsdosan placerad i konsolen.
Medan rutan körs i riktning ned drar man ur säkringen.
Sluta att köra.
Stoppa tillbaks säkringen. Nu anses DDM ha tappat sin hemposition.
Kör rutan i topp, håll kvar knappen i minst 5 sekunder.
Nu har rutan lärt sig den nya hempositionen.

Flera deltagare har tackat för lösningen och sagt att det fungerar.

Det funkade även för mig.
I mitt fall var det säkring 5 till vänster om ratten bakom luckan.”
av s0924
Jag gjorde enligt beskrivningen ovan idag och det fungerade perfekt! Så nu är detta irriterande fel lagat på enkelt sätt av mig själv tack vare kunskapen på detta utmärkta forum. Stort tack till alla som delar med sig av sitt kunnande!

Jag kan inte hjälpa dig i frågan om SIM[…]

XC60 MY27

Är det någon som vet OM / när Vol[…]

https://youtu.be/m7fZPE3Uzb8?si=-pNVMgwnROaySKFY

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]