Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V7003
Halloj!
Lite allmän översyn av min och frugans V70 resulterade ett stort frågetecken i mitt huvud. Instruktionsboken var inte mycket till hjälp heller, därför vänder jag mig till er.
Jag har en V70 MY11 D3 automat Summum.
När jag öppnade motorhuven på min bil så hittade jag diverse påfyllningsmöjligheter. Ja, inkl motoroljans också.
Men inte en mätsticka så långt ögat når.
Den som jag framförallt intresserad av är Oljestickan. Var är den?
Är det så att tekniken tog över denna bit också och bilen säger till mig när det är dags för påfyllning? Isf säger det också hur mycket?
Styort tack igen! Ha en fin helg! Mvh Laszlo
Användarvisningsbild
av MartinS
Du läser av nivån via i instrumenthuset inne i bilen, det står i instruktionsboken hur man gör.
Användarvisningsbild
av V7003
@MartinS Det låter så bra, men det står faktiskt ingenstans! I instr.boken finns en fin teckning över motorrummet, problemet är bara att jag har ett stort fint plastkåpa, utan tillstymmelsen av en oljesticka (som finns däremot i bokens ritning), men påfyllningslock finns.
av Kimmen90
V7003 skrev: lör 05 sep 2020, 13:11 @MartinS Det låter så bra, men det står faktiskt ingenstans! I instr.boken finns en fin teckning över motorrummet, problemet är bara att jag har ett stort fint plastkåpa, utan tillstymmelsen av en oljesticka (som finns däremot i bokens ritning), men påfyllningslock finns.
Lyft av plastkåpan, behövs bara ett lätt ryck.
Användarvisningsbild
av MartinS
När jag tittar i manualen till en V70 MY11 står det på sidan 251, kontroll av oljenivå med elektronisk mätsticka.
av leinad82
Fyll inte på om inte bilen säger till. Gör man det ändå får man skäll i displayen. Har jag hört😬

Det finns en liten sticka på framsidan av motorn, långt ner.
av dannesk
I manualen i min gamla V70 y11 så stod det tydligt att oljenivån kollas i menyn i instrumentpanelen detsamma på min XC60 my17, hur enkelt som helst att kolla. Behöver endast fylla på om bilen säger till.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Från världens minst lästa bok :-)
Screenshot_20200905-231836_Volvo Manual_copy_1441x1024.jpg
Screenshot_20200905-231836_Volvo Manual_copy_1441x1024.jpg (115.2 KiB) Visad 895 gånger
Användarvisningsbild
av V7003
Jag är ett hopplöst fall!
@fjohan82: Tack för sidan, men den hänvisar till s.128, dvs till dieseln. Men mitt problem är att jag har inte (tro eller ej) denna menypunkten i displayen! Annars skulle jag inte behövt fråga här. Att rycka upp plastkåpan (ganska väl fäst fö) är egentligen inte ett vardagsaltenativ på samma sett som att "nu drar vi upp mätstickan" på 2 sekunder. Jag lutar åt det hållet att bilen kommer vackert att meddela mig när den behöve lite mer smörja och evt hur mycket.
Jag gick ut nu bara för det och kollade motorrummet en gång till. Visst, som leinad82 säger! En liten grå mätsticka långt ner på motorns framsida. Dock omöjligt för mig att nå öht. Attans trångt där för mina händer. Frugans är mindre men mycket kortare också så hon når inte så djupt ner heller.
Så jag får vackert avvakta tills det dyker upp på displayen. Inte vet jag, men det är kanske meningen också från Volvo.
Stort tack igen, vi kan betrakta frågan som löst! Mvh Laszlo
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag väljer att inte tro dig:)

Tändningsläge 2 med motor ej igång. Då kommer du ha det valet.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]