Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av elman
Bilen har nya stift och bensin finns enl. datorn för 250 km.Soppan kommer fram till insprutningen.Inga säkringar trasiga.Ej heller några synliga kablar som är sönder.Kollat spjäll och luftmassemätare.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Går motorn runt när du vrider på nyckeln, som att den försöker starta? Eller är den helt "död"?
Har du mätt upp batteriet, så det är i ett bra skick med tillräcklig effekt?
av Rådlös
Om motorn snurrar "som bara den" alltså fort och lätt men inte tänder eller reagerar på något annat sätt, så uppför den sig som en motor med trasig kamrem. Det är lite långsökt men kolla detta.
Om det däremot är ventilsallad så brukar det märkas och hålla emot. Men det är inte alla motorer som får ventilsallad.
av Platinumswe
Jag hade samma problem när jag skulle hämta bilen från verkstad en gång. De hade startat och bara kört ett par meter ett antal gånger så den hade blivit "sur".
Fick tips här och malde precis slut på mitt egen batteri när den började hosta lite innan jag fick mer kräm och den gick igång.
Minns inte vad de kallade det.
av MickeM
Platinumswe skrev: sön 06 sep 2020, 19:17 Jag hade samma problem när jag skulle hämta bilen från verkstad en gång. De hade startat och bara kört ett par meter ett antal gånger så den hade blivit "sur".

Minns inte vad de kallade det.
"Lawnmover syndrome"

Startar man motorn kall och bara kör den i några sekunder kan detta uppstå.
Det var vanligare på tidiga 5cyl, men det kan hända alla. Alla modernare bensindrivna bilmotorer, faktiskt.

Det händer oftast för människor som flyttar bilen för snöskottning, tex, eller "bara ska köra in/ut ut garaget". Ofta flera gånger. (Undvik alltid det) Sen plötsligt startar den inte och startmotorn "går för lätt".
Vad heter den här kontakten?

Hej! Efter att v50 06/07 var inne på verksta[…]

Jag kör just nu på E5/98 oktan. Har B23[…]

Vårt yngsta barnbarn har också en C30 […]

Kort version, vi har tappat våran 2:a nyckel[…]