Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stenudden
Hej!
Har en gammal skruttig Volvo 850 -93 med lysande SRS lampa. Felkod 212. Det är dags för besiktning och skulle gärna hålla igång bilen ett tag till utan att kasta pengar på den.

Enklaste lösningen verkar vara att sätta ett motstånd i kontaktstycket där airbagen ska sitta. Någon som har testat detta? Skall det vara 2 ohm?

Tack på förhand!
av MickeM
Utan fungerande airbag i ratten är bilen mycket farligare än en bil som från början inte hade airbag. Rattstången kollapsar inte som en utan airbag.
Inga tips på tattarlösningar om så viktiga säkerhetsdetaljer avslöjas!
och jag råder även andra att låta bli!

(Du kanske säljer den till ovetande. Hur ska vi veta?)

Lysande airbag lampa är nästan alltid strömförsörjningen till enheten, eller att någon kopplat ur något. Även tillfälligt.
212 tyder lite på det, eller kanske kontaktrullen vid ratten.

Sedan släcker inte airbagvarningen föränn den återställs via OBD. Airbagenheten glömmer inte koder med batteriet, som dom andra enheterna gör.
Kanske har testat, eftersom koden är utläst?

I ovanligare fall kan det vara kabelbrott.
I riktigt ovanliga fall är det komponentfel.
Användarvisningsbild
av stenudden
Tack för omtanken och snabbt svar! Jag har felsökt detta och kommit fram till att det är kudden det är fel på. Har även bytt kontaktrullen i onödan... Volvo kunde inte få tag på airbagen och de säljs ju inte begagnat enligt lag heller. Jag kan tycka det är bättre att hålla igång bilen genom en "tattarlösning" än att skrota en perfekt fungerande bil pga en sån skitsak.

Dessutom är ju faktiskt livslängden på airbag ganska begränsad, ungefär 15 år vad jag har läst. Utan lysande SRS lampa kan alltså en airbag vara dålig på en gammal bil.
Användarvisningsbild
av Erik Å
stenudden skrev: lör 05 sep 2020, 12:15 Skall det vara 2 ohm?
Jag har för mig att i de system Autoliv tillverkade (det var 20 år sen jag jobbade där) så var squibarna (tändhattarna) på 1.8 ohm. Volvo köpte inte från Autoliv men sannolikt är det något liknande.. :-) Finns (/fanns) antagligen inte så många tillverkare av dem.

Minns att det var diskussion om att lägga in en timer i mjukvaran som dömde ut airbagen efter typ 10 år eftersom ingen vågar garantera hur åldrade sprängämnen beter sig. Men någon sådan timer blev det aldrig, som tur var ;-)
MickeM skrev: lör 05 sep 2020, 12:45 Rattstången kollapsar inte som en utan airbag.
Det där är jag skeptisk till. Airbagen ses som ett komplement till det ordinarie krockskyddet (i Europa i alla fall) Det finns en viss sannolikhet att den inte löser ut alls vid en krock och även att den vådaskjuter när den inte ska det :-o
I USA ses airbag som det primära krockskyddet eftersom så få använder bälte. Då blir det en helt annan sak..
av MickeM
Det finns massor av anledningar att inte pilla på airbagsystemen.
Allt är tänkt att fungera i symbios med varandra.
Airbag och sträckare, tex.

Rattstången har annan design på airbagbilar.

Airbag kan vara kontraproduktivt ur säkerhetssynpunkt om inte bilbälte används.

I airbagens barndom spekulerades i livslängd, men det förefaller inte finnas fog för det.

Airbag som smäller när den inte ska I ELSYSTEM SOM EJ PILLATS MED eller är skadat av olycka förekommer. Ja. Men det är verkligen inte vanligt.

Men man ska absolut ha respekt för dom.
Skulle själv inte ha barnstol vid avstängd airbag, tex.
Känns lite som att lägga en handgranat under barnsängen med orden "äsch, sprinten är ju i".
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Håller helt med, micke.
Vad jag kan minnas såldes aldrig 85x70 utan airbag dock(man kunde dock specifikt välja bort det på dom tidigare årsmodellerna), så hela krockskyddet är ju byggt från första detaljplanen med fungerande airbag som förutsättning. Så det är ju inte riktigt samma sak som på t ex 940, som är samma kaross som 740, som designades, byggdes och såldes bra många år utan airbag ens som tillval.

Barnstolar är bland den enda situationen där airbag gör mer skada än nytta(den andra sitationen är airbag utan bälte, då en airbagsprängning på "fel" ställe kommer orsaka enorma skador), och jag vetetusan om jag skulle vara speciellt bekväm att ha en barnstol där det fortfarande sitter en krutladdning, om än inaktiverad via brytare som många nya bilar.

SRS'en är både den mest farliga del att pilla på i bilen, men samtidigt också en av dom säkraste väl i bruk, då hela systemet stänger ner sig så fort den känner att något inte stämmer. Ett halv-fungerande SRS-system är betydligt farligare än ingen SRS alls.
Så, sätter du ett motstånd istället för rattairbaggen kommer du alltså få ett "halv-fungerande" SRS-system, vilket medför större fara än att låta SRS-lampan lysa(=SRS helt avstängt)
Användarvisningsbild
av stenudden
En fundering gällande det ni pratat "halvt-fungerande" SRS-system.. förstår att sträckaren och kudden är tänkt att fungera ihop men förklara då bilar som inte har passagerarairbag men ändå sträckare på passagerarsidan. Tex min.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
När det här ändå är på tapeten igen. Har jag en fråga har alla kärror i 850 serien och S/V 70 serien 97-00 airbag på passagerarsidan?.
Har glömt o kolla när jag varigt där under.

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]