Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hasse53 skrev:Detta är ett inte helt ovanligt fel som beror på dålig kontakt mellan kabelsko och flatstift på startmotorn. Jag blev själv stående på en bensinmack och kom då ihåg en tråd på detta forum som beskrev detta fel. Pillade på kabelskon och vips gick bilen igång. För att eliminera felet, dra loss kabelskon, spraya med 5-56, stryk på ett lager vaselin på flatstiftet och tryck sedan på kabelskon igen.

Det är det absolut det vanligaste felet. Det är en dålig lösning man valt från Volvos sida.
Xuri skrev:glöm nu inte bort att de är oxidation/rost i den kontakten som du juckade på som gjorde att bilen inte startade. När du jukkade lite på kabeln gjorde du bara kontaktytan bättre för stunden.... så fort de kommer fukt/salt etc så kommer de börja oxidera igen å sen står du där igen med att den inte startar.
kanske nästa vecka, kanske nästa år ? vem vet.

den svarta kabeln kan man bara dra rakt bort från startmotorn så lossnar den , ta sedan en liten bit sandpapper å dra ett par gånger över de lilla stiftet på solenoiden, på med valfritt lite tjockare fett typ vaselin, hjulagerfett siliconfett etc på stiftet å stoppa dit kontakten så har du gjort vad du kunnat för å slippa att de händer igen. Men ha tungan rätt i mun för har du inte mekat så mycke å har halvtaskig fingerkänsla kan de vara lite bökigt att få dit den igen.
Men man behöver inte trycka på någoting för att kabeln gå att lossa / montera igen. bara dra rakt bakåt.

På bilden ser du ett silvrigt litet stift. samma stift som sitter på din startmotor dock med lite annorlunda placering.

Bild
Ni är helt underbara! Ännu en gång ett stort tack till alla hjälpsamma forummedlemmar :) Var ute och gjorde ovanstående idag, och nu spinner den som en katt varje gång man startar! Ingen seg start som gör att man undrar om den ens kommer att starta. Känner mig nästan som en bilmekaniker nu ;-//
Hoppas att få slippa mer av detta problem, men nu kan jag i alla fall lösa det om det uppstår. Jag kan dessutom gladeligen hjälpa andra när de får samma problem :mrgreen:

/Missobilist
Kickar igång tråden igen då jag har samma problem. Tyvärr finns inte bilderna kvar och de hade varit såå hjälpsamma nu med den utförliga beskrivningen av xuri.

Hoppas på hjälp :)
av MickeM
Bilden på startmotorn finns ju kvar i tråden.
Annars kan du googla. Alla bilars startmotor ser väldigt snarlika ut.
Den sitter ganska långt ner, fram på motorn.
I mitten av bilens bredd ungefär.

Beroende på vilket motoralternativ du har, kan det vara trångt åt armen uppifrån att nå ner.
Men det går.
Insugsröret (svart plaströr från grillen) kan behöva tas loss.

Det går en grov elkabel till startmotorn och en mindre.
Om startmotorn är stendöd är det oftast dålig kontakt på den LILLA.
Som i trådskaparen fall tex.
Användarvisningsbild
av Fisk33n
Sparkar liv i denna tråd, mest då jag hört rykten om att en dålig solenoid kan orsaka limp Home mode. Är det något som kan stämma eller bara BS?

Frågar då min är i limp och försöker hitta vart felet ligger (samt trög startad just nu. Dvs behöver 3-4 startförsök innan den hoppar igång. Samt vissa gånger ger den inga utslag alls på varvmätaren)
av MickeM
klacken skrev: lör 05 sep 2020, 09:17BS
Förtydligande:
Nej.

Jag kan då inte heller på något sätt lista ut hur solenoiden på startmotorn (som denna tråd handlat om), skulle kunna orsaka något så motorstyrningen väljer nödläge.

Dock, finns det fler solenoider.
(Solenoid = elektromagnet som utför mekaniskt arbete)

Du har magnetventil som öppnar/stänger tankventilationen. (EVAP)
En turbo har magnetventil som reglerar vastegate för turbotrycket.
Du har magnetventil för reglering av oljettrycket till VVT drevet.

Kanske missar någon, men som sagt, det finns flera.

När den går i nödläge får man väl "motorprestanda nedsatt" i färddatorn.
Då finns det felkoder.

Ingen varvräknare.
Vevaxelsensorn smutsig/skadad/ur läge?

Växellåda ner nyligen?
(Dålig elektrisk kontakt mellan motor och låda)

Annars om inga felkoder finns, är det GENERELLT bränsletillförseln.
Bränslepump som suger luft, tex, ger dålig gång, men inga felkoder. Om den inte registrerar misständning. Sker inte alltid.

Överslag från tändspole ger inte alltid felkod heller, men mera småryckande.

Uppdatering: Var förbi mekonomen idag och k&[…]

Tog och undersökte lite mer idag. Rev bort ma[…]

Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]