NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hellrider
flink skrev:
Hellrider skrev:
flink skrev: Kul och se att ni känner er träffade. Jobbar på Bilia kanske?
Har ni inget vettigt att säga så håll er till Lunarstorm med era andra polare och lämna det här forumet till lite andra mer seriösa.

Inget ont om mekare... men märkesverkstäder är för ignoranta för sitt eget bästa.
Varför skulle jag känna mig träffad för att han köpt en slö 1,8 istället för en t5:a?är det också verkstan´s fel att han köpt fel modell??
*suck* Nu är det väl ändå du som är slö (i huvudet). Läs inlägget nästa gång du skriver i en tråd. Vem har sagt nått om en slö bil?
Jaha,, trodde jag var inne på tråden om långsam gasrespons.
av Shaapa
Lås den här tråden då den fullkomligt spårat ur till pajkastning. 10 inlägg och inte ett enda svar på frågan som ställdes i början. Tragiskt att se på ett annars mycket trevligt och givande forum!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det här har väl spårat ur om något?!

Men för att citera mig själv "...det tar ett litet tag, en halv sekund eller så innan bilen/motorn reagerar från det att jag tryckt ner gaspedalen." ...så har inte det med att göra hur många hästkrafter bilen har. Jag har kört slöare bilar som reagerar på att man rör vid gasen. Sen om det händer mycket eller lite är en helt annan fråga.

Det är nog svårt att förklara så för att herr Hellrider ska förstå...
Eftersom ingen har nått vettigt att tillägga så är det väl lika att lägga ner den här tråden.
Användarvisningsbild
av Lilja
Svarar den långsamt om du bara står och gasar på frihjul också? Eller bara när man kör? För alla nya bilar jag har kört har varit lite sega i reaktionen om man jämför med en gammal förgasarbil t.ex. Vet inte varför det blir så riktigt.
av jensam
Jag känner igen problemet med dålig gasrespons, dock INTE från den Volvo jag har 1,6d -06. Och, 1,6d är ju inte direkt en racerbil... :lol:

Firmabilen Opel Vivaro har precis det problem du beskriver. Man trycker på gasen och ingenting händer, förrän efter ett tag. Detta har jag endast upplevt när motorn står på tomgång. Tyvärr ingen hjälp, men i alla fall en annan erfarenhet!

Till Hellrider (och alla andra som inte skriver nåt vettigt): Hur orkar du/ni? Om du inte vill/kan besvara frågan - LÅT BLI istället för att förorena tråden med en massa skräp!
av Shaapa
Jag känner igen fenomenet med fördröjning i gasresponsen men jag kör T5 och alla turbobilar har ju mer eller mindre turbolagg innan laddtrycket kommer (ju större turbo ju mer lagg) så det klassar jag som helt normalt. Du som inte har turbo ska inte behöva ha alltför mkt fördröjningar i gasresponsen tycker jag.

Skulle det kunna vara en luftmassemätare som är lite vissen? Har problemet kommit plötsligt eller har det varit där hela tiden du haft bilen? Väder/temperaturberoende?
av Hellrider
Shaapa skrev:Jag känner igen fenomenet med fördröjning i gasresponsen men jag kör T5 och alla turbobilar har ju mer eller mindre turbolagg innan laddtrycket kommer (ju större turbo ju mer lagg) så det klassar jag som helt normalt. Du som inte har turbo ska inte behöva ha alltför mkt fördröjningar i gasresponsen tycker jag.

Skulle det kunna vara en luftmassemätare som är lite vissen? Har problemet kommit plötsligt eller har det varit där hela tiden du haft bilen? Väder/temperaturberoende?
Om det ska vara luftmassemätaren måste det tyvärr finnas en sådan att byta.
Det enda som är fel här är SBR
av Shaapa
Ok, jag skickade ur mig en gissning ska erkännas. :)
Får man fråga, hur håller motorstyrningen i en 1,8 reda på hur mkt bränsle den ska pytsa in utan massemätare? Reglerar den på MAP och temperatur, gasspjäll etc?? Intressant information som du sitter inne med som kan vara av allmänintresse skulle jag tro.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Tack för lite seriösare gissningar den här gången...

Testade bara på skoj stampa ner gasen lite fort.. man hinner nästan ta bort foten från pedalen innan motorn hinner reagera.

Det som iriterar mig är när man kör stadskörning så kan det bli lite ryckigt när man tror att inget händer och gasar lite till så kommer lite mer än man kanske hade velat. Det handlar visserligen inte om några större grejer... men ni kanske förstår.

Det är lite som att signalerna från gasen till gasspjället går och tar en fika på vägen.
Fenomenet har nog varit, tror jag, ända sedan jag köpte bilen för ett par månader sedan. Är nog inte väderberoende vad jag märkt. Har inte tänkt så mycket på det i början. Det är ju mest i stadstrafik jag stör mig på det. För när den väl svarar så är det helt normalt.
Användarvisningsbild
av jhedin
Jag kör en D5 automat och den svarar bra på gasen tycker jag. Hade en T5 automat innan och den var svårare att köra med. Först inget och sedan allt. Diesel passar mig mycket bättre. Jag tror att den lilla fördröjningen med automat ska vara där. Annars blir det lätt för ryckigt enligt min mening, ingen koppling att köra mot alltså.

Nu gällde detta inte automat kanske, kunde inte låta bli att kommentera ändå.
Däck dimensioner

Ja har coils på bilen (vanlig bil som laglig[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]