Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Gäller en v70 2. 4d 09.

Slangvärmare = klippa av vatten slangen ner till "tråget" och montera denna mellan?

Blockvärmare = monteras utanpå blocket? Hört att de e skit?

Sen insatsvärmare eller vad de kallas som monteras i ett plugghål.?

Vilket e att föredra?
av emtor
Blockvärmare är verkligen skit.
Monterade en sådan på min gamla Audi, ingen skillnad i temp alls.
Värmeelementet sitter gjutet inuti en gummiplatta med lim på ena sidan. Så skal skiten på oljetråget.
-Bra,-forsök bara att göra tråget rent nog till att limmet fäster sig, vilcket är omöjligt.

Insatsvärmare har funkat på alla mina bilar ner till 40 minusgrader.

Slangvärmare har jag aldrig provat.
av monza
Slangvärmare har jag monterat och tycker det har funkat bra
Trodde inte att det fanns några "frostpluggar" på nya motorer där man kan montera insticksvärmare.

Kontaktvärmare värmer väl främst oljan istället för vattnet, (bra för motorn då man slipper kallstart men gör inte så mycket för kupen så man får kompleteera med kupevärmare)
Har du inte bränsledriven värmare på den bilen?
Saknas tidur brukar en mjukvara räcka för att få det...
Jag har förstått det som att för gjutjärnsblock gäller insats, för aluminium anliggning. Slangvärmare för universal eftermontage. När det gäller elektriska värmare, alltså. Bränsledrivna värmer ju vattnet.
Men jag har kanske fattat fel. På de elektriska jag själv har haft stämmer detta i alla fall.
apersson850 skrev: fre 04 sep 2020, 16:07 Jag har förstått det som att för gjutjärnsblock gäller insats, för aluminium anliggning. Slangvärmare för universal eftermontage. När det gäller elektriska värmare, alltså. Bränsledrivna värmer ju vattnet.
Men jag har kanske fattat fel. På de elektriska jag själv har haft stämmer detta i alla fall.
Japp det var precis det jag menade i min post ovan. Moderna motorer i alu har inga frostpluggar där du kan montera insticksvärmare.

Volvos 5 cylindriga block tex.
Bilagor
s-l400.jpg
s-l400.jpg (21.96 KiB) Visad 872 gånger
APersson: Jag hade en V70 2.0 F med den "nedvärderade" och "mobbade" Fordmotorn. Den har en insticksvärmare av "gammaldags typ". Det gäller även den mindre upplagan av samma motor 1.8 F. Dom satt i Volvos FFV-bilar. Alla Volvos FFV-bilar hade elektrisk motorvärmare som standard. Calix/Volvos system så att det var fullt utbyggbart med alla tillbehör om man önskade det.
Dom större 2.5 F tror jag hade slangvärmare, en liten burk på sidan.
Det förtjänar att påpekas här, man kan säga att det finns minst tre varianter av slangvärmare. Först tar vi den som nämns här i tråden. Det är en burk, stor som en 33 cl ölburk, ungefär. Två slangar och en elkabel tillkommer. Sedan finns det en slangvärmare som sitter på den nedre kylarslangen. Alltså från kylaren in till motorn. Den är inte lika effektiv som en insticksvärmare, men bra nära i alla fall. Sedan som nummer tre kommer slangvärmare med inbyggd cirkulationspump. Det finns modeller som är på 1100 Watt. I och med pumpens effektivitet behöver dom bara en gångtid på 15 - 30 minuter. Andra värmare, slang eller instick är vanligtvis på 500 Watt. Anliggningsvärmarna som redan är dåliga av sin konstruktion och arbetssätt har bara 300 Watt.
Det nämns en gummiduk som man skulle limma mot tråget, här i tråden. Jag har jobbat med sådana gummidukar i helt andra sammanhang. Dom var inte ens skyddsjordade! Dom är alltså inte lämpliga i motorfordon.
Nu hade ju frågaren en dieselbil och han borde ha en bränsledriven värmare? Men han kanske står i kallgarage och där är det inte så lyckat att köra bränsledriven värmare. Hursomhelst, det gäller att lära sig hela den här världen med motorvärmare så att det blir rätt från början.
Vatten är den bästa värmeledaren! Detta har både jag själv och Trafikverket lärt oss. Men jag visste det långt före Trafikverket.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]