Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
Bytte ut min pump idag. Köpte denna som det följde med 2liter servoolja till.
https://www.trodo.se/hydraulikslang-sty ... 631-0021-s
En kompis som har bilverkstad bytte den på cirka 90 minuter. Hade säkert gått snabbare om vi inte pratat under tiden.

Man fick flytta över en remskiva från den gamla pumpen då det ska vara två skivor på min modell. Men det var inga problem. Nu är den tyst och fin och styrningen går lätt även på tomgång.
av ÖIVIN
Tack för svar. På min pump är det också två remskivor.
Förstår bara inte hur man får bort o tillbaka remmen som är kopplad mot kompressorn dvs den inre kortare remmen. Såg du hug han gjorde? Måste man hissa upp bilen?
av m2c
Han hade ju billyft, men det räcker säkert att bara palla upp och ta bort däck och plastinnerskärm om man inte är bekväm av sig. Jag ångrar att jag inte passade på att byta den där remmen när han ändå höll på. Finns ju risk för kamremsras om remmen går av och trasslar in sig under kåpan.

Han tog bort den inre ac remmen genom att hålla en mejsel mot insidan av remmen och snurrade den bara. Var ju lätt gjort när inte multiremmen var monterad. Servopumpen rullar ju lätt, och acn går ju på frihjul när inte magnetkopplingen drar.

Dock fick han hålla på ett tag, men det var så han gjorde. Han rullade av den på ac pumpens hjul.

Vi passade även på att testa generatorns frihjul när ändå multiremmen var bortplockad.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]