Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SarahHolmgren skrev:V60 modellerna är rätt fina faktiskt, så kollar in mig lite extra på just dom!

Men tackar er för svaren! Blir ingen XC70 haha
Nästan så man själv undrar varför man köpte XC60
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... n/91606489
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/91316605
av Filippo76
Håller med om att XC70 är en smula överprissatta, men det finns bra efterfrågan på denna modellen fortfarande. Vet också att många finnar beger sig över Östersjön för att hämta hem dessa.
Min My15 har nu gått 19’, men är i tokbra skick och jag har gjort alla dyra underhåll som kamremsbyte, oljebyte låda/haldex/diff osv. Vill gärna ha en likadan fast med ca 6-8 tusen mil. Men då får man ju göra om allt det där igen..Lutar åt att behålla den ändå ett tag
Micce1980 skrev: tis 01 sep 2020, 22:20
SarahHolmgren skrev:V60 modellerna är rätt fina faktiskt, så kollar in mig lite extra på just dom!

Men tackar er för svaren! Blir ingen XC70 haha
Nästan så man själv undrar varför man köpte XC60
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... n/91606489
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... d/91316605
Min V60 låg i denna prisklass när jag köpte den för snart två år sedan, med under 7000 mil på mätaren.
Jag har nu kört min XC70 i nio år och hunnit med 32000 mil. Det är fortfarande en alldeles utmärkt bil för mina behov.
Har man som jag behov av en bil som går att lasta rejält i, som går att köra långa sträckor med utan att man känner sig slut i rygg eller huvud, som ledigt drar en sexmeters husvagn på vägen, som även kan få med sig husvagnen på en blöt åker och som, åtminstone hittills, inte behövt repareras speciellt ofta, då är i alla fall just mitt exemplar en utmärkt bil.

Jag betalar hellre 130000 för den än för en ny Dacia Duster. Förra året körde jag, i rask följd, samma hundramilasträcka med min egen XC70 och en hyrd XC60. Att komforten i XC70 skulle vara så markant mycket bättre än i XC60 förvånade mig faktiskt. I XC60:n retade jag mig flera gånger på det dåliga skicket på vägen. Det tänkte jag aldrig på i XC70. Så nej, överprissatta är de inte. Bara ovanligt bra bilar.
apersson850 skrev:Jag har nu kört min XC70 i nio år och hunnit med 32000 mil. Det är fortfarande en alldeles utmärkt bil för mina behov.
Har man som jag behov av en bil som går att lasta rejält i, som går att köra långa sträckor med utan att man känner sig slut i rygg eller huvud, som ledigt drar en sexmeters husvagn på vägen, som även kan få med sig husvagnen på en blöt åker och som, åtminstone hittills, inte behövt repareras speciellt ofta, då är i alla fall just mitt exemplar en utmärkt bil.

Jag betalar hellre 130000 för den än för en ny Dacia Duster. Förra året körde jag, i rask följd, samma hundramilasträcka med min egen XC70 och en hyrd XC60. Att komforten i XC70 skulle vara så markant mycket bättre än i XC60 förvånade mig faktiskt. I XC60:n retade jag mig flera gånger på det dåliga skicket på vägen. Det tänkte jag aldrig på i XC70. Så nej, överprissatta är de inte. Bara ovanligt bra bilar.
Ovanligt bra bilar, ja det är en riktigt robust bil. Personligen så är enda huvudvärken väl den slirande inte så distinkta automatlådan. Annars ruskigt bra bil. Men de kostar ju lika mycket nu, som när jag köpte min i September 2017? Är det efterfrågan, kombinerat med att V90 CC kanske inte är lika superb med lastutrymme, ljudnivå etc?
Kontaktade en handlare som hade en Classic Summum 2016 som gått drygt 6 tusen. Denna ska de ha nästan 280' för. Alltså det svider lite, lägger man till 20-30 ' så har man en V90 CC. Men vill man verkligen ha en sån istället?
Automatlådan har lockup på läge 2-6. Dock växlar den i två steg, först med momentomvandlaren, strax efter med lockup. Det kan upplevas som slirning, men är alltså en hydraulisk nedväxling i momentomvandlaren. En viss slirning förekommer dock när man växlar hydrauliskt på det här sättet. Det är därför lockup också finns.

Och ja, det finns växellådor som har en kortare period utan låsning. Det är kanske de du upplever som mer distinkta? Eller så jämför du med dubbelkopplingslådor, som inte kan slira speciellt mycket, för då brinner de upp. Men de är sämre för släphantering på dåligt underlag, så sådana vill jag inte ha.
Lastutrymmesmässigt har Volvo inget riktigt alternativ idag, åtminstone inte så länge man inte funderar på den rätt mycket dyrare XC90.

Vi har en XC70 Classic Summum D4 AWD automat, som jag köpte med knappt 10000 mil på mätaren. Den fick jag ge 230000 för 2018.
Jag gick från XC70 -12 till XC90 -17.

Den nya 8-stegade automaten är i mitt tycke rätt mycket trevligare än den 6-stegade i XC70. Det är inte så att automatlådan i XC70 är dålig, det är bara det att många andra automatlådor är bättre. Även hydrauliska. Aisin AW och ZFs nyare lådor är i mitt tycke märkbart trevligare.

XC70 lådan slirar och är inte speciellt bränsleeffektiv i stadskörning. En manuell XC70 tar märkbart mindre bränsle i stadstrafik. Jag skulle ändå välja en XC70 med automatlåda -- för så dålig är den inte. Den verkar hålla, och är trevlig att köra. Det är bara det att det finns ännu bättre lådor, med lägre förbrukning nuförtiden.
Ja, det håller jag med om. Det märks dock rätt stor skillnad när jag någon ynka gång kör en bil med samma sorts automatlåda, som också gått flera tiotusentals mil, men som aldrig varit med om ett oljebyte i växellådan.
Eller, för att citera en erfaren Volvomekaniker, som åkte med i syfte att lokalisera ett annat problem: "Den växlar för jävla fint!"

Sen är det en annan sak att jag har lite svårt för gången i de fyrcylindriga motorerna som gäller numera. Jag har inte haft fyrcylindrigt på närmare 30 år, så jag är väl skadad.
EX60

Idag har jag varit och kollat på bilen i[…]

ok, låter som en bra idé. Kanske rent[…]

Har inte tittat på filmerna så vet in[…]

Lyser lampan kan du ta ut felkoder. Kolla under mo[…]